torsdag 11 april 2013

Tisdagsstek

Följde med Klintis till simhallen i tisdags för att sola lite. Barbadosbrännan har bleknat av helt och tyckte att det vore väl trevligt med lite avkoppling i "solen" en stund nu när man blivit lurad på vårkänslor fram och tillbaka ett tag. Klintis satte av mot sitt rum, och jag matade i polletterna till mitt i mojängen utanför rummet. 

Tiden börjar räknas ner och jag har någon minut på mig att komma till rätta i fusksolsängen, fastnar i brallorna och sliter i tröjan för att komma till rätta innan det startar och slänger mig i solariet, nöjd med min enorma effektivitet. Fäller ner luckan som går hela vägen ner och så ligger jag där... i ett rör... naken.. och väntar. Hrm. Lite för effektiv kanske. Det är kallt. Skruvar på mig lite. Låste jag dörren? Tanken går inte att kasta bort, det är för sent, måste gå upp och kolla. Öppnar luckan och tassar fram till dörren, och precis när jag rycker i handtaget för att försäkra mig om att ingen kan komma in surrar det till bakom mig. Helvete! Jag tar ett längdhopps-löpsteg och slänger mig till rätta och fäller ner locket det fortaste jag kan. Man vill ju inte gå miste om solminuter. Den lilla huvudkudden måste ha glidit lite när jag gick upp innan, för nu ligger den och är superobekväm mellan skulderbladen. Vill inte öppna ögonen, för det har jag hört att man inte ska. Försöker knöla upp den allt jag kan utan att röra armarna som ligger utmed sidorna. Ger till slut upp och lägger den till rätta, mycket skönare.

Högerhanden börjar domna.. först försvinner lillfingret, sen ringfingret.. känns lite läskigt. Vad gör jag för fel? Vinklar armen lite annorlunda.. Det försvinner ett tag, sen kommer det tillbaka igen. Den enda skillnaden är att armen nu ligger i en obekväm vinkel. Kommer på att jag blundar hårt, slappnar av i ögonlocken, kråkfötter vill man ju inte gärna få. Försvinner i tankarna där jag ligger i värmen, kommer att tänka på mormor och flinar lite.. när hon skulle sola en gång och tyckte att det va lite läbbigt att lägga sig naken i ett solarie där andra legat nakna och svettats, så hon kom på den briljanta idén att lägga ut ett badlakan. Haha. Ja, tanken va ju god. På tal om svett.. rör mig lite försiktigt. Det skvalpar runt mig, svankar lite, men ryggen  har sugits fast, det blir ett hysteriskt roligt plopp-ljud när den släpper från solariet. Jag fnittrar lite för mig själv. Kommer på att jag spänner ögonen igen, fan. Undrar hur långt tid det har gått.

Det börjar bränna på undersidan och lukta lite bränt. Kokar i ett hav av svett och känner mig lite som en stor köttbit i en stekgryta, som puttrar i fett för att få fin stekyta. Funderar på om jag skulle vända på mig, men det kanske inte blir så bra. Glider runt lite i grytan och känner hur stekflåtet rör sig under mig. Jodå, saftig blir jag nog i alla fall.. kommer på att jag anstränger mig för att blunda igen. Kisar för att kolla tiden. Tio minuter kvar, försöker slappna av i ansiktet.. glider lite från sida till sida. Känns lite som att ligga i en sån där vattenrutschbana fast utan att komma någonstans. Låtsas att jag åker en som är jättelång och plaskar lite med händerna. Kommer på att det är lite äckligt och återgå till att vara en tisdagsstek igen. Blir hungrig.. känner på magen och den är varm, blir en fin yta ovantill också. 

Plötsligt släcks lysrören och fläkten slutar dåna, det blir mörkt och jag blir rädd. Skyndar mig att slänga upp locket och kravlar en bra stund för att komma ur grytan, glider tillbaka och tar sats, glider tillbaka och lyckas till slut slänga ut benet. Sätter ner foten i golvet och drar upp mig själv. Puh, vilken pärs. Skyndar bort till pappersrullen och står efter en halv sekund i en pöl av.. mig själv? Flinar. Jag är rätt äcklig ibland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar