onsdag 31 augusti 2011

Träning | Core & Afropowerdance/gym

Core och Afropowerdance var det som gällde idag, tjejen som skulle ha core-passet har jag haft innan så hennes pass visste jag att jag skulle tycka om. Men tjejen som skulle ha afro var ny för mig, så det skulle bli kul att se hur hon väljer att lägga upp sina pass. Tyvärr blev det en variant idag, så det slutade med att jag istället för två pass körde ett och ett halvt plus 30 minuter löpband.

Afropowerdance är ett pass som är dansbaserat, men som ändå egentligen har mer fokus på träning än just dansen i sig. Man gör stora rörelser till rytmerna i afrikansk musik, och man väljer själv hur intensivt det ska vara, större rörelser gör det tyngre och mindre gör det lättare. De rörelser man gör är stora och enkla och upprepas mycket, det är det jag gillar. För jag har testat bland annat aerobics, stripaerobics, step och bodycombat, och har stått rakt upp och ner på allihop. Jag hänger inte med i varken koordination eller takt. Hoppar lite på stället och får in ett steg lite då och då om jag har tur -men inte mer.
Afro är enkelt, och man blir chockad över hur mycket man svettas under ett sådant pass, för man märker det inte under tiden man står där
Träningseffekterna i Afropowerdance: konditionsträning, energiförbrukning, rygg, ben, säte tränas intensivt, bålen stärks och axlar, höfter och ryggrad blir flexibla. Även fötterna får träning, eftersom man är barfota.

Anledningen till denna varianten är helt enkelt att den nya tjejen inte bara var ny för mig, hon var ny för anläggningen. Hon sa att det var hennes första gång på detta stället, så hon kan ha varit nervös, och jag kanske framstår som en idiot nu, men jag har inte lust med nervositet när jag går dit för att träna.
Jag tränar för min egen skull, inte för någon annans. Och bokar jag ett pass och går dit förväntar jag mig ett pass som gör att man tränar, annars hade jag faktiskt kunnat sitta hemma. Efter ungefär 20-30 minuter valde jag att lämna salen, för att vi kom inte igång. Hon tappade takten hela tiden, stakade sig och började om och stannade och väntade och testade igen och väntade in takten och började om och kom ur takten och stannade och tappade bort sig. Ja, jag tyckte synd om henne. Ja, det var pinsamt att lämna och det kändes sjukt elakt. Nej, jag ångrar mig inte och jag skäms inte. Jag går till träningen för att träna, punkt slut. Istället för att stå där och glo och vänta på att hon skulle komma till rätta, valde jag att gå till gymmet och springa på löpbandet.

Dessutom sprang jag mina 3km idag med snitthastigheten 8,7km/h! 
SÅ JÄVLAR BRA!

Core är ett pass på 55 minuter som inriktar sig på mage och rygg, genom denna träningsformen bygger man upp stabilitet, styrka och balans. Tjejen som skulle ha core idag var sjuk, så en annan kom och var också jättebra. Däremot reagerade jag på att jag upplevde passet som ansträngande men inte för ansträngande, som jag brukar. Lever lite på tanken att denna tjejens upplägg är lika hårt som den ordinaries, och att jag blivit lite mer vältränad. Men förmodligen är det inte så, hon är säkert lite snällare med sina pass. Haha!

P.s. Såg Black swan idag, rekommenderas rekommenderas rekommenderas. D.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar