Eftersom jag helt plötsligt hade en massa tid över passade jag på att göra lite ordentlig mysmat idag som jag annars inte skulle hinna göra innan träningen och som hade varit för sen för att påbörja efter. Detta lärde jag mig av min fina skånska älskling L när jag var där på besök, och det är ett urbra exempel på att enkelt också kan vara sjukt gott;
1. Ta fram fläskfilén och putsa den, sedan krydda den med salt och grovmalen svartpeppar (världens bästa krydda) och knåda in det i köttet.
2. Värm upp stekplåten under tiden på högsta värmen med lite olja och smör i, när den är riktigt het - lägg på filén och stek den någon minut på varje sida, precis så att den får fin färg.
3. Ta bort köttet från plåten och lägg det i en ugnsfast form som är lite smörad i bottnen, hacka en hel rödlök grovt och krossa ungefär fem-sex vitlöksklyftor under knivbladet (sådär professionellt som dem gör i alla matlagningsprogram) och släng ner det i ugnsformen tillsammans med köttet.
4. Sätt in härligheten i mitten av ugnen på 200°C i ungefär en timme.
5. Som tillbehör gjorde jag en sallad med ananas, majs, sugar snap peas, isbergssallad och gurka. Efter att köttet varit i ugnen ungefär en halvtimme flyttade jag ner det och satte in pommes på en plåt över. Men det är valfritt vad man vill ha.
Köttet blir underbart saftigt, när man skär en bit droppar det verkligen om den, och så har det sugit åt sig en massa löksmak. Namnamnam.
Dessutom kom JK på besök idag, han har alltid med sig så grymt god fika! För att avrunda dagen blir det film, popcorn och bärs. GillaRt.
![]() |
| L och jag vid mitt senaste besök, åh, saknar dig och E. |

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar