fredag 11 januari 2013

Den svenska fikakulturen är död

Mötte upp Julia på stan igår för att luncha lite, och hon hade kollat upp ett ställe som hade stekt fläsk, löksås, potatis och rårörda lingon som dagens. Restaurangmat i all ära, men det finns ingenting som går upp emot riktig husmanskost. Stället hette Hemma hos oss och det va precis den känslan man fick när man steg in genom dörren. Det va hemtrevligt och mysigt. Väldigt litet och på snudden till trångt. Man såg inte köket, väggarna var vita, inredningen bestod av "vanliga" köksbord och stolar och vid en vägg stod en vit byrå med kaffe i termosar, omaka kaffekoppar och brickor med kakor direkt tagna ur "sju sorters kakor". Där var bondkakor, kokostoppar, havreflarn, apelsinkakor.. 

Mysfaktorn som man skapar med hemmamiljö och enkelhet går inte att alls att nå på samma sätt i en flådig, exklusiv restaurang. Det blir liksom opersonligt när det är för uppsträckt. Samma sak gäller fika. De som känner mig vet att jag (tillsammans med hela min familj och släkt) är typ världsmästare på att fika, det är det jag gör mer än någonting annat tror jag. Och det har slagit mig hur den där vanliga, svenska fikan mer och mer försvinner. I stället för ett litet fik med kakor direkt tagna ur Sju sorters kakor, som en enkel bondkaka, radiokaka, schackruta eller havreflarn tillsammans med en vanlig kopp kaffe, har de amerikanska megaföretagen smällt upp stora fik med supermodern inredning och exklusiva bakelser. En kopp kaffe med en liten kaka finns nästan inte längre, nu är det en stor mocca-chai-latte med syrup och en massa flådigt som man ska dricka. Och en liten kaka finns inte, småkakorna är helt borta. Nu måste man beställa en superstor american muffin eller en cupcake med en massa glasyr eller en New york cheesecake eller en mudcake med grädde. Finns det någonting som hör till den nu nertrampade och snart bortglömda men djupt saknade svenska fikakulturen på de nya fiken så är det en kanelbulle eller chokladboll. Den enda skillnaden är bara att de är ungefär fem gånger så stora som "ursprungsstorleken". En kopp kaffe och en liten kaka på ett mysigt, hemmatrevligt fik finns inte. Däremot finns en stor kaffe latte med hasselnöt och världens megabakelse till det som man nästan alltid hoppar över för att den är för maffig för att orka äta upp. Och på det är det svindyrt -bara för att det ska vara så fint och flådigt och exklusivt. En liten kaka räcker, man vill inte ha en kaffe och en hel portion efterrätt. 

Jag ska också säga att jag tycker om dessa nya ställena också, en stor kaffe latte med hasselnöt är snuskigt gott. Men jag köper sällan någonting till. Dels för att kaffet kostar en förmögenhet, och dels för att jag inte betalar femtio spänn för en kaka till kaffet. Så enkelt är det. Jag vill ha en liten, enkel kaka till kaffet. Det jag tycker är mest synd att på grund av dessa nya moderna företag så försvinner de små, mysiga fiken mer och mer. De klarar inte konkurrensen och det är synd. För det är bara de små fiken som har den riktiga fikan, och där man fikar på riktigt. Så enkelt är det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar