torsdag 17 januari 2013

Slottsafton

För att riktigt fira examen i morgon tog bästaste vännen Emelie tag i saken och bokade bord åt oss och några vänner på Teleborgs Slott. Ett magiskt vackert slott som byggdes som morgongåva av greven Fredrik Bonde till hans hustru på 1900-talet. Med enorma skåp och gigantiska tavlor är stämningen minst sagt mysig, och till och med lite spöklik. I festsalen hade de dukat upp ett långbord med vit duk och en kandelaber mitt på bordet, i taket hängde en fantastisk kristallkrona.

Vi satte oss till bords och blev välkomnade av en trevlig servitris som beskrev varmrätten och vilket vin de rekommenderar till den. Ankbröst med svartrot, svarta vinbär och grädde. Serveras med helrostad potatis och sky av porteröl. Till efterrätt blev det creme brulé med säsongens frukt. Vinet var smakrikt och maten makalös. Det var utan tvekan en perfekt kväll, och ett perfekt sätt att fira utbildningens slut med vännerna.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar