onsdag 4 april 2012

Epic

Två öl
Två öl av valfri sort, det var vad som stod på spel när jag och SL möttes upp idag för några rundor biljard. Det började bra, med leenden och skratt och vänliga ord. Sedan kom allvaret smygande och orden blev spydiga kommentarer, skratten användes inte till annat än för att håna och man log av belåtenhet om den andre missade. Jag var usel. Till skillnad från mig var SL otroligt skicklig och fokuserad, han fick ner de flesta bollarna med en grym precision och jag måste säga att jag var imponerad. Jag började till och med ge upp hoppet om att vinna ölen precis när herr SL fick mina mungipor att skjuta i taket. Den svarta, glänsande kulan med den underbara siffran åtta på, får en stöt och skickas ner i ett av hålen. Svart ner för SL = vinst för mig. Underbart! Ett till mig och noll till SL. Ett gott skratt senare var det dags för omgång två. Jag var usel. SL var överlägsen och kaxig. Han vann. Lika. Nästa runda, en åtta ner i hålet av SL, jag fick tillbaka ledningen. Fjärde rundan var det bara åttan kvar, hämtade upp mig rejält och var rent grym med kön. SL var imponerad, men inte övertygad. Han hade ett bra läge, sköt och missade. Gav mig ett guldläge, allt jag behövde göra vad att putta till. Siktade, fokuserade, tog ett djupt andetag och lät kön stöta till kulan. För mycket kraft, för hårt slag. Åttan missade hålet och for iväg, studsade mellan väggarna. Suckade djupt och började vända mig om. Ville inte se den pinsamma megamissen. SL skrattade hånfullt och la vikten på ena benet och lutade sig på det med en överlägsen, självgod pose. Började krita sin kö i väntan på sin tur och sin vinst. Precis då händer det, mitt i kritandet och suckandet och skrattandet. Åttan åker ner i hålet, i ett av mittenhålen. Den studsade runt och slutade i ett av långsidehålen. Vinsten var min. Både jag och SL skrek av chock. Fy fan va snyggt. När det sedan stod fyra lika var det dags för sista, avgörande rundan. All-in. SL sprängde men fick inte ner någon kula. Jag sköt, men missade. SL flinade och sprängde ytterligare en gång. Han fick ner en kula. Och den var svart. Han skrek och jag skrek. Han slängde kön på bordet och gick ut från rummet. Jag stod dubbelvikt och skrattade. Jag vann och jag var bäst och han var sämst och jag vann. Ah, vilken känsla. Beställde två smarriga Miller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar