måndag 16 april 2012

Kakbak #4

Kom på mig själv med att det var längesen jag la ut recept på sånt som är fullkomligt fullproppat med socker och annat gottigt. Så här kommer beviset på att jag fortfarande bakar (om än betydligt mer sällan än innan);

Snickerskakor
350g jordnötssmör, den ljusblå "creamy"
1dl socker
1dl sirap
10dl cornflakes
1tsk vaniljsocker
ca 200g choklad

1. Släng ner jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull, rör om då och då och det får inte koka.
2. Häll upp flingorna i en burk, häll över vaniljsockret och krossa samman allt till den storlek på flingkrosset som önskas. Jag krossar med händerna, fann det enklare så.
3. Blanda ner flingkrosset i kastrullen när den röran smällt samman fint och blanda runt.
4. Lägg över klumpen på ett bakplåtspapper och tryck ut, själv använder jag en slickepott genom hela receptet. Jag gillar också att ha mina snickerskakbitar tunna, så när jag plattat ut smeten lägger jag över ytterligare ett bakplåtspapper och kavlar lite till.
5. Lägg över på en bricka eller skärbräda och ställ in i kylen en stund.
6. När den kallnat och stelnat är det dags att smälta choklad, jag kör med mörk blockchoklad, sedan häller du över den på snickersplattan och brer ut den jämnt. In i kylen igen och låt stelna. När detta är gjort, skär i bitar till lagom storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar