När vi satte oss i bilen och dörrarna stängdes tog sambo sig på huvudet och nästan skrek uppgivet Är du dum eller? Klart det heter kexchokladchoklad! Det är inte som vanlig kexchoklad, det är en chokladkaka som de tillsatt några kexplattor i och det är inte alls samma mängd kex i denna som det är i den riktiga kexchokladen! Jag skrattade åt honom och hans ogenomtänkta argument som han tror så hårt på. Jag satt lugnt och stilla, med händerna i knät och förklarade sakligt att han har fel; Hade Marabou gjort en choklad med kexchoklad kex i, inspirerat av Cloettas kexchoklad, så hade det hetat kexchokladchoklad. Precis som de gjorde med Dajmchokladen och Apelsinchokladen och så vidare. Tillsatsen kommer först i namnet. Det man lägger till står först för att visa vad det är i, utöver det normala. Hade det varit Marabou det hade handlat om hade han haft rätt. Nu handlar det om Cloetta, de har tagit sin kexchoklad och gjort om den genom att lägga till mer choklad än normalt så att det ser ut som en vanlig chokladkaka, fast med kexchokladen inuti. Alltså så handlar det om, för Cloettas del, att de har lagt till choklad, alltså ska den stå först, alltså chokladkexchoklad.
Vi skrek och gestikulerade till varandra i bilen hela vägen till nästa affär, där resten skulle inhandlas. Vi skrattade åt varandras idioti och hånade varandras riktigt dumma kommentarer och vi skrattade åt varandras helt uppenbart svaga intelligens. Vi parkerade och steg ut ur bilen och fortsatte diskussionen med dämpade röster. I affären drog vi jämförelser för att stödja våra argument med varenda vara, och framme vid godishyllan hettade det till igen. Vi gick genom kassan, packade varorna, passerade parkeringen och satte oss i bilen. När dörren slogs igen höjdes volymen ytterligare en gång och vi omformulerade våra argument så mycket vi bara kunde för att få varandra att fatta att den andra hade fel. Väl hemma fick jag nog och ringde mamma, förklarade situationen och hon var på min sida. Två mot en. Segerns sötma. Senare plingade det till i sambos mobil, sms från mamma, och hon förklarade att pappa är på sambos sida. Fan också, två mot två, och så blev sambo helt stöddig och så drog allt igång igen.
Jag försökte ta upp detta med min klass på friluftsdagen, men de började bara skratta åt mig och en skakade på huvudet och sa att Detta är väl beviset på att har man ingenting att bråka om, så hittar man alltid något. En annan flinade och sa att Detta är beviset på att vissa kan bråka om vad som helst. Fick inga röster av någon, ingen verkade bry sig. Vår diskussion har dött ut, men ingen av oss har gett sig. Jag vet att jag har rätt. Vems sida står du på? Vi måste få ett slut.
P.s Det ska verkligen tilläggas att vi inte har varit riktiga ovänner över detta, vi har båda varit oense med glimten i ögat. Vi tror på våra argument, och vi diskuterar detta och ingenting av det ovan är påhittat. Trots det vill jag åter påpeka att vi är vänner och bråket om chokladen är en grej vi inte va överrens om och gjorde en kul grej av. Ta ingenting på allvar. D.s
Hanna, jag håller med dig!!
SvaraRaderaHärligt, Madde! :D
SvaraRaderaKexchokladchoklad
SvaraRaderaKöp en påse chips istället.
SvaraRaderaDubbel chokladkex!
SvaraRaderaSlut på bråket, gamla moster har rätt..
Puss & kram