söndag 18 december 2011

Förtidsjulafton

Japp, i helgen firade vi julafton i förtid hos farmor med pappas sida av släkten. Tycker om att vi firar jul på detta sättet varje år, att vi är hos farmor lite innan och tjuvstartar lite. På så vis både har man kakan och äter upp den. För man har ju julafton i förväg och man har julafton kvar att längta till. Perfekt tycker jag.

Som jag nämnt tidigare tycker jag att det är riktigt roligt att ge bort paket, och jag tycker att det är jättekul att göra dem lite speciella och fina. Älskar givetvis att få, och senast idag sa sambo till mig att jag blir som en två-åring vid jul för att jag är så nyfiken. Och han sa åt mig att det är okej att man är lite nyfiken, men jag går lite för långt när jag blir arg och irriterad för att folk smusslar om hemligheter bakom min rygg. Alltså, blir inte arg för att de håller på att fixa julklappar till mig, men blir irriterad för att jag vill också veta men samtidigt inte... Stalkade sambon i affären idag.. hans mamma, syster, systers pojkvän och jag var på Kosta Julmarknad och så slank han plötsligt iväg, så jag knatade efter med ungefär tio meters mellanrum och så gled han in på herravdelningen och när jag trodde att jag tappat bort honom kikade han fram bakom en hylla och flinade. När jag frågade vad han höll på med svarade han bara att han känner mig, och att han visste att jag skulle vara så nyfiken att jag skulle följa efter honom, så han gick in på herravdelningen bara för att retas med mig. Två minuter senare träffade vi hans mamma, och han fick mig att lova honom att inte följa efter denna gången. Så jag gjorde inte det. Det ryktas om att han införskaffade två julklappar åt mig. Det bara kliar i min kropp.

Var inne i stan i torsdags och köpte papper och snöre och dekoration och lim och sånt till paketerna som skulle slås in till julaftonen hos farmor i helgen samt de som jag passade på att lämpa av hos mamma och pappa till julaftonen hos mormor nästa helg. Och är det något som jag inte förstår alls så är det varför i hela friden företag tillverkar och säljer genomskinligt inslagspapper? Fick klä in varenda paket i vanligt vitt skrivarpapper först innan jag kunde klä in dem i det riktiga pappret, sjukt störande. Fina blev de i alla fall. Och så bakade jag med och hade med mig hem till mamma och pappa, det var också uppskattat. Pappa hade lite på skämt önskat cookies med jordnötter och mörk choklad så det fick han, sen gjorde jag mördegskakor med hasselnötter och mörk choklad och mördegskakor med kanel och socker.

Fick jättefina grejer hos farmor, bland annat ett presentkort på IKEA som vi hade önskat. Eftersom de vuxna inte köper en massa paket till varandra köper vi i stället en var som passar alla för ungefär 150 kronor, detta kallar vi fyndigt nog för "150-kroners". Det varierar lite år för år hur vi delar ut dessa paket, men i år drog vi bara varsin lapp som avgjorde ordningen på vem som fick välja vilket paket man ville ha av de som stod på bordet, och när alla sen hade tagit ett paket var satte vi klockan på fem minuter och så bytte vi runt med varandra tills tiden var ute och så öppnade man en åt gången samtidigt som man då också fick reda på vem paketet var ifrån. Jag hade tur och fick tre böcker; Kokain, Kråkflickan och Jonathan Strange & Mr Norrell, passade mig perfekt. Så i kväll ska jag börja läsa den sistnämnda av dem tillsammans med en kopp te tänkte jag.











1 kommentar:

  1. Vilka jättefina paket :D. Jag tar gärna emot lite hjälp med presentinslagning . INTE med dina paket naturligtvis. Tack för supergott fikabröd . Puss

    SvaraRadera