måndag 5 december 2011

Nu går fröken i ide

Stunden är inne. Som missfärgade, förorenade och smutsiga små moln yr de glädjedödande föremålen ner ifrån skyn. Som exklusiva ångesthöjande små iskristaller sprider de kyla i hela min kropp. Listigt kamouflerade till söta fluffbommulsmoln lurar de på allt levande, och sprider ut sig så att ingen kommer undan. Nu är den här. Snön har tagit över staden.

Följde live streamen på channel 8 i natt från Las Vegas Rock 'n' roll Marathon och lillebrors framfart via chippet på hans sko som uppdaterades med information om tid och hastighet vid olika markeringar under loppet. Och ett stort, stort, stort grattis till honom som gick i mål på 4h och 36 min! Hans första maraton och han klarar det med en sån tid. Han är otrolig. Återigen, grattis brorsan!

Vid ungefär halv fem i morse slutade det regna, och det slutade vara snöblandat regn. Det började bli bara snö. Snö, snö och inget annat. Vid femtiden var snöflingorna så stora att det såg ut som att en stor förpackning bommulls-pads exploderat ovan molnen och nu var på väg ner. När EH kom för det dagliga morgonkaffet halv nio såg man knappt ut för all snö. Längtade inte till att gå till skolan kan jag erkänna. Nu kommer jag absolut inte sätta foten utanför dörren om jag inte absolut måste... undrar var understället är, måste leta reda på det. Höll på att fullständigt frysa ihjäl idag när jag skulle gå och handla kaffe (för det är ett måste). Det kändes som att jag var helt naken, fast jag var fullt munderad med lager-på-lager och halsduken uppdragen under ögonen. Och varje år ställer jag mig frågan, som jag aldrig får svar på; Hur fan kan någon tycka att detta är mysigt? Hur fan kan folk le när eländet dimper ner från himlen? Hur fan kan folk säga att de har längtat till detta?

Det finns verkligen inget positivt med snö. Möjligtvis ordet, tycker att det ligger bra i munnen. Snö. Det blir för kallt för att man ska kunna leva -oavsett hur många lager man har på sig. Man fryser ihjäl och pälsar på sig tills man knappt kan andas eller röra sig bekvämt. Sedan är man lite sen och ökar takten och svettas som en gris och så har man ett lager kläder som är blött av snön och ett lager kläder som luktar illa, bara att välja. Woho. Plus att snön i majoritet ändå bara byter form till slask större delen av vindermånaderna och det tar sig in i skor och man förfryser sina fötter fullständigt och raggsockorna blir förstörda och skorna luktar skit eftersom de hela tiden bli blöta och tillslut surnar (nej, jag har ingen skotork). Sen fryser det på och det blir blixthalka och folk åker i diket och halkar och hela stan förvandlas till en ofrivillig cirkus med omkullramlande människor. Jaaa, vad jag har längtat! Eller?

Två fula ord förklarar denna bild: Fy fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar