Är det något personlighetsdrag jag inte klarar av, och som nästan ger mig utslag, så är det när en person är så självgod att den nästan spricker. En sådan som gärna sitter lite lätt bakåtlutad, med armarna i kors och ler sådär överlägset duktigt hela tiden. En som som nickar instämmade till allt som sägs bara för att visa för sin omgivning att den vet precis vad alla pratar om, och att den vet mer än det som sägs. En person som sätter sig själv på en guldpläterad pedistal och höjer sitt ego till skyarna. En sådan som ser ner på precis varenda människa den kommer i kontakt med, och vars enda mål är att sprida sina kunskaper som om den vore Jesus själv.
Jag är långt ifrån det som kategoriseras som "Allmänbildad" och det stör inte mig alls. Jag är imponerad av människor som kan lite om allt, typ som min sambo, som kan prata med nästan alla han möter om något. Jag är rätt insnöad på bara det som intresserar mig, och helt ovetande om det som är ointressant. Geografi, religion och historia är till exempel inte några ämnen jag kan föra ett djupare samtal om. Jag kan annat, helt enkelt. För vissa människor är det nästan oacceptabelt att inte ha en bred allmänbildning. Och det har visat sig att dessa människor ofta är sådana tillbakalutade, uppblåsta besserwissrar som då dummar ner sådana som mig. Sådana som gör "pff"-ljud och gestikulerar så att det står härliga till och himlar med ögonen som om det var det absolut dummaste den hört så fort man ställer en fråga. Det är en ful attityd, och ett fult personlighetsdrag.
Dessa idioter behöver inte beblanda sig med folk om de nu är så sjukt fina att de måste bete sig som respektlösa idioter bland de "dumma" och "sämre" människorna omkring dem som inte besitter den kunskapen som de gör (enligt de själva). Folk ska få vara som folk är, och man ska respektera och acceptera att alla är olika. Men jag kan bara inte låtsas som ingenting när någon beter sig överlägset mot alla andra som den anser inte befinner sin i samma "liga" som dem. Är det något som verkligen gör mig förbannad så är det människor som tror att de ha rätten att bete sig illa mot andra bara för att de är så jäkla fina enligt sig själva. Ja, du är så duktig, oh stora, smarta orakel! Vad hade min tillvaro varit utan dig och visdom? Vill ni ha fakta? Här är fakta: Ni är inte bättre än någon annan bara för att ni kan mycket, och ska man göra någon form av mätning bidrar ert fula sätt till att ni är sämre än de ni själva trampar på. Värt att tänka på.
Det är ju nästan mobbning att bete sig på det sättet, och jag kan inte påstå att det är något som en människa som anser sig själv som översmart skulle göra. Kunskap är makt, men det är inte makt att höja sig över andra, och det är inte kunskap att tro att man kan göra det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar