torsdag 8 december 2011

En kaka till kaffet?

Nu var det så längesen jag bakade att det absolut va dags att göra det. Fick nästan panik i förrgår när det där kakbakarrycket drog igenom kroppen och rörde runt i receptförrådet jag har i hjärnan. Jag ville göra allt, allt, allt! När jag bromsade mig själv var jag uppe på sex sorters kakor, och när sambon pratade förnuft i mig gick jag ner till fyra. "Det räcker faktiskt med fyra". Pfffft. Hade två olika sorters cookies som jag aldrig gjort innan och ville testa, men de senaste två gångerna har jag gjort cookies fast med ett annat recept. Och även om dem skiljer sig så är principen lika, och det skulle helt enkelt inte bli lika kul. Så de två gallrades bort.

I helgen ska jag, mamma, mormor, morbrors fru, lillebrors flickvän, sambos mamma, sambos syster och sambos mormor åka en såndär bussresa till Göteborg och gå på lisebergs julmarknad. Kom att tänka på att vi ska åka buss länge, både dit och hem, och att vi kommer att dricka kaffe. Och jag tänkte att då kunde jag ju baka kakor, dagen i ära, och bjuda på och sprida lite glädje. Och eftersom vi är åtta personer så kunde jag inte göra i alla fall mindre än fyra olika sorter, så att det förhoppningsvis finns något för alla. Det blev fyra klassiker i form av kolasnittar, kokostoppar, sånadär småkakor med hasselnöt och choklad, och småkakor (av likadan smet) fast med socker och kanel. Är nöjd med varenda en av dem, men lite osäker på om kolasnittarna blev så bra som jag ville. Det märker vi väl, fika blir vi inte utan i alla fall, och det kommer ju precis efter kaffe i "viktigaste-sakerna-att-ha-med-på-en-lång-resa-listan".

MM var här och drack te (hon är uppenbarligen för cool för kaffe) och höll mig sällskap hela eftermiddagen och kvällen. Det var roligt att ha någon att prata med samtidigt, och hon är så enkel och bra och vi är på något sätt rätt likasinnade, så vi hade inga problem att hålla samtalen flytande. Kanon torsdagskväll, måste jag säga.



4 kommentarer:

  1. Vad duktig du e Hanna!

    Hälsningar
    morbrors fru ;)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kakburkar ;)

    // Emma Barnholdt

    SvaraRadera
  3. Vad bra ! Jag fixar kaffe och du har sett till att vi har kalorier att krydda upp "tåren" med. PERFEKT ;)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, Jennie! Hoppas de smakar så att ni inte tvingas äta dem bara för att vara snälla :)

    Haha, ÄLSKAR DEM, Emma! Skrev först under första bilden att jag fått dem av mina fina skånetjejer, men tog bort det. Känns som att det var ett dumt beslut nu :(

    GOTT MAMMA! Vi är The Dreamteam :D

    SvaraRadera