Har suttit i två dagar nu och snokat i alla IKEAs kataloger och på deras hemsida, ska äntligen få i ordning resten av lägenheten! När vi flyttade in här i mars gjorde vi en runda dit och ordnade vardagsrummet och nästan hela köket. Nu är det sovrummets, datorrummets, hallens och resten av kökets tur (om allt går som vi vill).
Blev faktiskt en smula förvånad när jag insåg att det är dyrare med möbler som ser gamla ut än moderna. Eftersom vardagsrummet är vitt, modernt och med inslag av blått har vi gemensamt bestämt att sovrummet ska bli vitt, inte fullt så supermodernt och med inslag av lila. Och med inte så supermodernt menar jag helt enkelt att i vardagsrummet är möblerna i högblankt vitt och vitt glas, i sovrummet kommer vi bara ha "vanligt" vitt. Helst hade vi velat gå efter en mer lantlig och rustik känsla, men eftersom den genren av möbler ligger på mer än dubbelt så mycket än vanliga vita möbler så får vi försöka få fram samma stämning med inredningsdetaljer i stället.
Mina föräldrar är ett par pärlor som har hyrt ett släp och kör många mil för vår skull, då vi inte har dragkrok på bilen och definitivt inte kommer få plats med bland annat en sängstomme och två skrivbord i den. Sedan kommer de att köra några mil hem till oss, dels för att lasta av, dels för att pappa får hjälpa oss att sätta upp allt på väggarna. Sedan ska de köra en massa mil för att tillslut komma hem till sitt igen. Vi är så otroligt tacksamma, och vi har tur som har så snälla föräldrar som alltid hjälper till när det är något, både jag och sambon. Tacktacktack!
Kom på innan idag att allt vi har hemma utom soffan kommer från IKEA. Och man kan kanske först tycka att det blir himla opersonligt att hela ens hem är köpt i samma butik, men det är det inte. Vi har ju möblerat som vi vill ha det och blandat bland de tre miljoner olika möbler som finns. Visst, Sture står i datorrummet och Börje har sin plats i köket, men vi har ändå fått in vår personliga touch på allting. Och det tycker jag om. Vi har samma utgångspunkt som en herrans massa andra människor, men jag kan slå vad om att inte något av de hemmen ser likadana ut för det. Vi är en äkta IKEA family, och det är jag glad för.
Insåg precis att jag översaltat mina popcorn, blev lite irriterad..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar