torsdag 20 oktober 2011

Kakbak #3

När vi hade TH, P och JE här förra helgen bakade jag givetvis kakor så att vi skulle ha lite gott att tugga på efter maten, alltså har jag nu två nya recept* som jag gjorde för första gången i fredags, och som jag tycker är absolut värda att dela med sig av, (dessutom kommer båda från Leila, och vi vet hur mycket jag gillar henne):

Chocolate chip cookies
med apelsin och hasselnötter
Ingredienser:
150g mjukt smör
2dl farinsocker
1tsk vaniljsocker
1tsk malen ingefära
Skal från en apelsin
1st ägg
3dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver
200g mörk choklad 70%
100g hasselnötter

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna i ca 10 minuter och gnugga sedan bort det mesta av skalet i en torr handduk. 
3. Riv skalet på apelsinen, Vispa smör, farinsocker, vaniljsocker, ingefära och det rivna apelsinskalet krämigt. Rör i ägget.
4. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten för hand.
5. Hacka chokladen grovt och blanda den och de hela hasselnötterna i smeten.
6. Klickan 1-2 matskedar smet med jämna mellanrum på ett bakplåtspapper och platta till klickarna lite. Kakorna flyter ut rätt rejält, så tänk på att ge dem ordentligt med plats. Jag la dem 3x3.
7. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Nu gjorde inte jag riktigt efter receptet, det börjar nämligen klia i sambons öron om han äter apelsin (?). Så jag hade vit choklad och cashewnötter i istället, blev helt sjukt gott. Dessa kakor är precis som de jag har letat efter, aningen krispiga i kanterna och mjuka i mitten -som de på Subway. Och jag kan berätta att de var lika goda igår som de var i fredags. Sen tycker jag att inslaget av ingefära gör att det blir en rolig twist till vad man är van vid att ha för smaker, denna var en ny upplevelse. Kommer hålla mig till detta receptet länge.


Leilas whoopies
Ingredienser:
100g mjukt smör
1,5dl strösocker
1 knivsudd salt
1tsk vaniljsocker
1tsk bikarbonat
1tsk bakpulver
3,5dl vetemjöl
1st ägg
1dl crème frâiche
Till chokladwhoopies:
3msk espresso, eller starkt kaffe
0,5dl kakao
75g smält choklad

Nutella frosting:
1dl Nutella
4dl florsocker
4msk kakao
2tsk vaniljsocker
150g philadelphiaost
1msk kaffe

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft
2. Kakdeg. Vispa smör och strösocker krämigt.
3. Tillsätt alla de torra ingredienserna och rör om ordentligt.
4. Blanda i ägg, (samt kaffe och smält choklad till chokladwhoopies) och crème frâiche för hand och rör till en slät kaksmet.
5. Fukta händerna med kallt vatten och rulla kakorna till bollar som är lite mindre än en pingisboll.
6. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
7. Låt svalna helt och gör frostingen.
8. Nutella frosting. Vispa Nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt.
9. Rör ner kaffet.
10. Montering. Bred lite frosting på undersidan av en kaka och tryck fast en annan på frostingen som en macaron.
11.Dessa kakor serveras färska, samma dag som de bakas.

Dessa blev barnsligt goda, och jag tror att Nutellan är ganska skyldig till det. Jag vet inte om jag kanske gjorde något fel, men min kakdeg blev superklibbig och det fanns inte en chans i världen att kunna rulla till bollar. Det var bara en lös och klibbig smörja. Även om jag fuktade händerna blev det inga bollar när jag tog upp lite i handen, det blev en fläck, en kletig fläck och inget mer. Kommer ändå att göra dem igen, och det finns en massa olika varianter att göra. Nästa gång blir det nog vaniljwhoopies med hallon frosting. Mumms.

* Båda recepten är tagna från recept.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar