onsdag 5 oktober 2011

Konst (?)

Jag kommer nog aldrig att förstå mig på modern konst. Om dagens skapelser kan kallas för modern konst så är varenda unge på dagis moderna konstnärer, för mina ögon ser inte någon skillnad. Fast det är ju skönt, alla kan kallas för konstnärer och alla kan ha sin lilla utställning. Undrar bara hur konstnärerna känner när de inte längre kan urskiljas från varenda invånare i alla möjliga åldrar på jorden. Vad är kriterierna för att kunna kallas konstnär?

I förra veckan var min klass i en konsthall och tittade på något som kallas "platsspecifik konst". Fyra damer hade utgått från ett småblommigt tyg och sedan gjort en konstutställning på plats. De hade målat vanliga ränder på fönsterna med vanlig färg och de hade placerat ut och staplat plankor överallt i alla möjliga olika färger där varje planka var enfärgad. Sedan hade de klätt in stora rektanglar i enfärgat tyg som stod lite här och var. Ja, detta var konst. Konst som ingick under en speciell genre, som var skapad av fyra konstnärer och som fanns i en konsthall. Och fast jag stod där, i konsthallen, bland konsten och såg bilder på konstnärerna, såg jag ingen konst någonstans. Jag såg igenmålade rutor och en hög ved som någon målat i olika färger. Jag såg dessutom gardiner som hängde mitt i rummet och jag såg tyg-beklädda, enorma byggklossar.

För mig är en som kan titulera sig som konstnär en person som har bemästrat sin förmåga att uttrycka sig och skapa på ett sätt som bara ett fåtal personer kan. Jag kan måla ett gäng brädor, och jag kan lägga dem på hög. Men jag hade absolut inte skapa sådant som Dali, Monet, van Gogh eller Cezanne gjorde. Det gör dem till konstnärer, enligt mig. De gjorde sådant som ingen annan kunde, för att de hade hade förmågan och färdigheterna att göra det.

Om dagens konst verkligen är konst, är man ju omringad av konst vart man än går. Min fula duva som jag gjorde idag är med andra ord konst, och jag är uppenbarligen konstnär för att jag gjorde den. Härligt att alla är konstnärer, och att allt är konst idag. Så att det är jämställt och lika för alla, så att ingen behöver sitta och lipa och känna sig som ett utsatt och utstött offer i ett hörn. Alla kan måla idag och det är ingen bedrift längre, det är väl underbart. Konst har med andra ord tappat hela sin betydelse, och konstnär är inte längre en titel man förtjänar för sin talang eller för att man arbetat sig till den.


Min fula duva, ristad på plexiglas, tryckt på papper.

3 kommentarer:

  1. Tycker duvan är jättefin :) . Jag kan inte göra något som det - med andra ord så är du ju konstnär - i alla fall om du jämför dig med mig. Allt är ju relativt - det gäller bara att jämföra med rätt saker ! ^^

    SvaraRadera
  2. Den Fula duvan är ju helt underbar.. Han ser så ledsen ut - det är underbart!! =)

    SvaraRadera
  3. Mamma, du är en mycket vis kvinna ;)

    Medeleine: Haha, det lät roligt :)))) Tack ;)

    SvaraRadera