måndag 10 oktober 2011

Kakbak #2

Eftersom vi skulle ha så mycket folk hemma i helgen bestämde jag mig för att jag ville ha något gott att bjuda på, och ofta när jag vill ha det så bakar jag det själv. Att baka något gott till kaffet var faktiskt det minsta jag kunde göra som tack för att alla kom och hjälpte till. Båda recepten fick riktigt betyg, det verkade som att alla älskade dem, och jag kommer definitivt att göra dem igen. Eftersom de var så himla goda och uppskattade tänkte jag dela med mig av dem, och precis som de förra recepten kommer även dessa från Matklubben.se. Dessutom va dem otroligt enkla att göra, passade mig perfekt. Mycket smak och lite arbete är min melodi.

Receptet på cheesecaken ändrade jag lite efter att jag läst kommentarerna som den fått från andra användare på Matklubben. Egentligen ska det nämligen vara lite smält smör blandat med kaksmulorna i bottnen, och många hade skrivit att de hade problem med att bottnen blev stenhård på grund av smöret och tinade inte ens efter en halvtimme, så jag struntade i smöret helt, och det blev skitbra. Om du vill testa med smör så ska man tillsätta ca 3msk smält smör i kaksmulorna och sedan trycka ut massan i formarna.

Smarriga havreformar med chokladtäcke ca 50st
Ingredienser:
300g smält smör
3dl strösocker
3dl havregryn
5dl vetemjöl
3tsk bakpulver
1 ägg
Folieformar

Chokladkräm:
150g smör
4msk kakao
6msk vispgrädde
3dl strösocker
2tsk vaniljsocker
1msk vetemjöl

Gör såhär:
Ugn 175 grader cirka 7-10 minuter

Rör ihop alla ingredienserna till en smet. Ställ ut folieformar på en plåt och lägg i drygt en matsked smet i varje.
Grädda i 7-10 minuter, de ska bli lite ljusbruna.
Medan kakorna gräddas så gör du chokladkrämen.
Blanda allt i en kastrull och låt koka i 5 minuter.
Ta ut kakorna ur ugnen och lägg en klick chokladkräm på varje kaka.
Ställ svalt så att chokladen stelnar.

Låt dem kallna helt innan du fryser in dem.


Cheesecake i muffinsformar ca 6 st
Ingredienser:
150g chokladcookies (torra småkakor med choklad)
Stora muffinsformar

Fyllning:
2 äggulor
1dl socker
Rivet skal av 1 apelsin
100g philadelphiaost
2dl vispgrädde

Gör såhär:
Krossa kexen, med en matberedare eller helt enkelt bara med ett glas på en tallrik, tills det blir fina små smulor. Fördela dem i muffinsformarna. (Jag valde att spara hälften av smulorna för att sedan kunna lägga ett lager smulor ovanpå också, men det är frivilligt.)
Tvätta apelsinen noga.
Vispa äggulor och socker vitt och fluffigt. Rör i apelsinskal och philadelphia.
Vispa grädden och vänd ner den i smeten.
Fördela smeten i formarna och ställ in dem i frysen i ca 3 timmar eller över natten.

Ta ut formarna ca 10 minuter innan de ska serveras, jag tog även ur dem ur pappersformarna för att det skulle se lite fint ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar