En tjej som tyckte att det skulle vara mysigt att sova över en natt i sitt gamla föräldrahem, hos sin mamma, pappa och lillasyster. De satt uppe och tittade på matprogram och fikade på kaffe och sött tills det blev dags för de gamle och den lilla att sova. Skola och jobb väntade dem morgonen därpå. Tjejen skulle vara ledig nästa dag och hade inte bråttom med att sova. Hon bäddade ner sig i sin lillebrors säng, som för tillfället är över på besök hos farbrodern i USA, och läste.
Lillasystern är en djurälskare, de vet tjejen. Och föräldrarna tyckte också att djur är trevligt att ha runt sig. För ett bra tag sedan införskaffade familjen en undulat, Nick. Han förde ett jäkla liv hela dagarna. Sedan köpte lillebror och hans flickvän en till fågel till lillasyster på hennes födelsedag. En hona, hon heter Selena och körar nu med Nick hela morgonarna och dagarna. Högt. Tjejen stördes inte så värst av fåglarna mer än på mornarna när de vaknade och började med sina ljud, de var ju alla fall tysta på natten. Tjejen vet inte vad det är för ljud de gör, men hon vet att det inte är kvitter.
För ett litet, litet tag sedan fick lillasyster en dvärghamster, Muffin. Tjejen tycker att den är jättesöt, och hon ville ha en egen. Denna natten insåg tjejen att Muffin inte bara va en dvärghamster, det var ett nattdjur med träningsmani och ett gnissligt och gnälligt hjul. Detta innebär alltså att hela natten är Muffin igång, och hela mornarna/dagarna är det fåglarnas tur. Med en suck förstod tjejen att djuren jobbar i skift.
I morse vaknade hon av att hundarna låg på varsin sida om henne. Herman tryckte sitt huvud mot hennes, och Bruno hade gosat ner sig i knävecket. Hon njöt en stund av myshundarna när telefonen plötsligt ringde. Det var mormor, Mamma har beordrat mig att ringa dig om vi skulle fika. Ska gå till E snart (gammelmoster) ska du med? Tjejen tackade ja, hoppade i sin OnePiece, tog ut hundarna på en spinn och hämtade sin kakburk och spatserade hem till gammelmoster. Hon kom att tänka på vilken tur de var att hon bakat dagen innan så att hon hade något att ta med till kaffet, och log.
Nu kommer snart alla hem från jobbet och tjejen har bakat lussekatter till eftermatenkaffet, och hon har förberett potatisen och fläskfilén till middagen. Detta är en bra dag, tänker tjejen, och gör en kopp te till sig och sin syster som precis kom hem från skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar