I år känner jag mig inte hälften så stressad som jag gjort föregående år med julklappshysterin. Å andra sidan känns det fortfarande väldigt lite som att det snart är jul. Visst, snön är en månad försenad (tackar en högre makt för det) och det bidrar nog rätt bra till varför några julkänslor inte dykt upp än. Och eftersom julkänslor är förenade med julstress är jag otroligt tacksam för att det inte känns som jul än på långa vägar. Svärmor sa i och för sig senast igår att det skulle komma snö till helgen, men jag väljer att inte lyssna på henne.
Om inte julafton hade funnits hade jag nog inte hittat något positivt alls med detta halvåret. Det är kallt och blött och julmaten är... censur. Julafton och dess julklappar är typ bland det bästa som finns, trots allt snusk runtomkring. Och juldekorationer kommer inte på fråga, det närmsta jag kommer pynt blir den sjukt läckra julgranen jag fick av mamma för några år sen bara för att det var så ful. Den är av silver och i en spiral som man liksom bara hänger upp på en liten ställning, och så har den lila julgranskulor. Den är sådär härligt smaklöst fantastisk och jag bara måste ha den uppe. Varje år frågar mamma om jag verkligen ska sätta upp denna fula gran-grej och ja, mamma, den ska upp i år igen!
Hittills är jag klar med ungefär 5/10 julklappar. De är inte inhandlade än, med de är uttänkta och det känns bra. Nu är det i och för sig bara så att de resterande fem personerna är hopplösa och jag/vi har inte en endaste aning om vad jag/vi ska köpa. Och jag vill verkligen hitta något bra. Jag är galet förtjust i att öppna paket, men det finns inget roligare än att ge bort. Det är så roligt när man hittar något helt perfekt till någon och slår in det fint och ger det till den och får se minen.
Och till er som alltid säger saker som "jag vet inte" och "du behöver inte köpa någonting" när man frågar va ni önskar er: Ni suger! Ni förstör hela julkänslan när ni beter er så barnsligt. Alla har önskningar, och alla ska få chansen att kunna hitta den där perfekta julklappen att ge bort. Ni sabbar allt med er sunkiga attityd till julen och julklappar. Skärp er. Tänk på oss som vill fira julen på riktigt, och som tycker att det är minst lika roligt att ge som att få.
Började skriva min önskelista här, men efter punkt fyra försvann allt jag någonsin tänkt på. Listan blev då så pinsamt liten att jag valde att ta bort den. Detta har aldrig hänt mig förut. Blir lite orolig, jag menar, är detta slutet på roliga och långa önskelistor? Sambon önskar sig bara mjuka paket och jag känner mig hur nöjd som helst med en matberedare och ett presentkort på IKEA. Skjut mig.
Jag börjar minsann känna av lite julstress, i synnerhet nu när jag upptäckt att jag bara har två lediga helger innan jul . Varav vi ska tillbringa en i trevligt sällskap på Lisebergs julmarknad. Det är tur att jag har en sådan gullig dotter som lovat hjälpa till med alla förberedelser till den där härliga avslappnade julaftonskvällen ;) . Har gjort en lista på det jag behöver hjälp med : 1, handla klappar 2, bränna glögg. 3,koka julgodis. 4, julbaka. 5, pepparkakshus 6, krydda julsnaps 7, städa. 8, julpynta. 9,storhandla. 10, julbada hundarna och klippa deras tånaglar. 11, herregud - vi ska ju tillverka varsin julklapp själva ( vems briljanta ide' var det ? ). 12, ....... VET DU. - vad sägs om att fira jul som vi gjorde förra året ?
SvaraRadera