Årets Melodifestival verkar ta alla priser, i alla kategorier. Jag förstår principen med att någonting ska tilltala någon, så att alla på ett eller annat sätt ska känna sig delaktiga och tilltalade. Oavsett vilken musiksmak man har, och oavsett vad man lyssnar på ska alla känna att deras önskan uppfylls med vad som ska finnas med som bidrag. Samtidigt som det är en festival vars mål och syfte är att komma fram till ett bidrag som har en chans i Eurovision song contest.
Just det faktum verkar folk med jämna mellanrum glömma. Varje år sitter jag i soffan och svär över hur dumma alla som röstar är. Melodifestivalen är en djupt rotad tradition, så trots att jag varje år skäms och hatar skiten måste jag se det, så enkelt är det. Jag röstar aldrig, vet att det inte spelar någon roll, för folk röstar ändå fel. Det funkar inte att man ska rösta på det man tycker är bäst! Det handlar inte om vad jag tycker är bra. Man ska inte rösta på den låt man tycker om. Man ska rösta på den låt som har störst chans att vinna Eurovision. Och det är just DET jag menar med att folk är för dumma för att förstå. Och det är DET jag menar när jag säger att folk röstar fel.
Detta årets bidrag i Melodifestivalen involverar bland andra Sean Banan. Hur många små barn mellan 5-12 kommer att rösta på honom för att han är rolig? Bara spekulationer, men jag läser till lärare i de tidiga åldrarna och jag har varit ute mycket på skolor bland barn i dessa åldrarna och det är vad barn idag lyssnar på och tycker är skitul! Hur många föräldrar kommer att gå med på att lilla Kalle eller Lisa ringer och röstar på Sean, för han va så himla kul? Och så gör Sverige en "Ukraina" och så skämmer vi ut oss fullständigt och så visar vi hela världen (nästan) att vi inte tar tävlingen på ens lite allvar och att vi vill förlöjliga hela evenemanget. Är det inte bara bättre att strunta i att delta då i stället?
För dem som inte minns Ukrainas bidrag 2007: Det var en gubbe, utklädd som en kvinna och discokula och med en stor stjärna på huvudet, med en massa smink och som sjöng mest "zieben, zieben, ein, zwei" eller något liknande. Minns jag inte helt fel kom detta bidraget högt upp, alldeles för högt upp. Det kom tvåa. Å andra sidan vann Serbien med sin feministiska kampsång det året, som säkert hade ett bra budskap för dem som förstod vad tusan hon sjöng, men som bara lät som ett jäkla skrålande för de som inte gjorde det (jag). Vill dessutom minnas att detta året också är det då grannlandsröstningen var ett faktum. För de som fortfarande inte kommer på vilket bidrag det var Ukraina deltog med 2007 och som är tidernas mest pinsamma så kommer det här:
Det enda jag kan göra detta året är att hålla tummarna för att folk förstår skillnaden mellan att rösta på det som är bra, och på det som har en chans att vinna. Och att föräldrarna inte låter sina barn rösta. Väntan är olidlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar