torsdag 24 november 2011

GAH

Att sömn ska påverka så mycket, att en sån liten grej ska avgöra om man trivs eller inte. Utan sömn känns det precis som att man fått en mild stroke. Tal och kroppskoordination stämmer inte alls och det mesta irriterar. Nu är jag i princip sömnlös igen. Ligger och  vrider mig hela nätterna, dels för att jag inte alls är trött. Dels för att mina axlar ballat ur igen (haft problem med dem länge) och smärtan i vänster axel är olidlig emellanåt.

Som följd av sömnlösheten har jag nästan läst färdigt boken jag håller på med i alla fall, Sankta Psycho av Johan Theorin. Den var inte så bra som jag trodde att den skulle vara, men det tar emot att inte läsa färdigt en redan påbörjad bok. Det står att det är en spänningsroman utanpå, och jo, ja, nej, kanske. Är ju sjukt nyfiken på hur det ska gå och lösa sig och sånt, men har upplevt den mer som "kom fram till saken någon gång" än spännande. Hade lite fått för mig att alla böcker som involverar psyken med tvångsintagna patienter automatiskt är spännande och lite läskiga och liksom obehagliga. Inte denna. Denna är bara irriterande. Lite som en människa som vill vara mystisk och bara avslöjar lite av sig själv efter hand, och när den gör det talar den aldrig till punkt, utan avbryter sig själv mitt i meningen och slutar för att man ska bli nyfiken och vilja veta mer. För att den vill vara mystisk. Men det är inte mystiskt, och det är inte spännande. Det är bara sjukt irriterande. Man vill liksom örfila boken och säga åt den att den är inte häftig och att den ska växa upp. Men det kan man ju inte göra. 

Känns som att det mesta runt mig just nu är lite GAH. Älskar det ordet. Det är liksom en perfekt summering av allt man känner när man bara vill slita sig i håret och ge ifrån sig ett konstigt ljud. Allt är inte skit, allt är bara GAH. Och när det är på det viset så handlar det inte så mycket om att man hatar, man tål bara ingenting. Boken är GAH, för jag hatar den inte, men den går mig på nerverna. Förstår du? Jag hatar inte min sömnlöshet, för jag gör en massa när jag inte kan sova -tittar på serier, spelar, läser.. men det är GAH för att det är störigt att alltid känna sig trött. Allt som är i gråzonen mellan att tycka om och avsky kan beskrivas med GAH helt enkelt. Bra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar