JOE var här på fika idag, och som en riktig gäst hade hon med sig kaka till kaffet. Fast det var inte vilken kaka som helst, det var en supergod, hembakad kaka med massor av socker och smör och kokos och grejer. Den hade allt som faller mig i smaken, och som den kakbakerska jag är, bad jag genast om receptet till min samling. Att fika kan vara bland det bästa jag vet. Kaffe, kaka och skvaller gifter sig så fint och är perfekta ihop. Fika är definitivt på min topp-tio lista, och jag tror att kärleken till detta fantastiska evenemang kommer från Sveriges kanske mest rutinerade fikatanter. Mormor, mamma och en skvätt gammelmoster har utan tvekan lagt grunden åt mig, och är anledningen till att jag idag ser fikan som ett viktigt delmoment i alla former som inkluderar umgänge. Att bara ta en kopp kaffe är givetvis gott, kaffe är alltid gott, men lägger man till den där munsbiten och brer på med lite mysigt småprat har man genast satt en guldkant på hela dagen. Jag är en alla tiders fikatant, och jag kan sätta pengar på att mamma, mormor och gammelmoster är hur stolta över mig som helst.
Jajamensan ! Du är en fullvärdig medlem av " kaffamaffian " - som farfar kallar oss ;)
SvaraRaderaAhhh, att få bli medlem i Kaffemaffian är en ära! :D
SvaraRaderaJag börjar också bli en riktig fikatant. Hör mig själv bjuda in vänner allt oftare - inte för att umgås/kolla på film/göra något utan "på en kopp kaffe" och så sitter man där med sin lilla kopp och är helt och fullt engagerad i vad man såg grannen göra häromkvällen. Använder också uttrycket "Men jag kan kika in på en kopp kaffe någon dag så kan vi blabla", vad vi nu tänkt. Kändes inte så farligt innan jag insåg att det ALLTID finns kaffebröd i skafferiet just in case...
SvaraRadera