.. när man är en prylgalen stackare som inte har en teknisk ådra någonstans i hela kroppen. Är helt galen i elektronik, men så fort det strular lite står jag där helt hjälplös.
Som tur är jag har folk runt omkring mig som, till skillnad från mig, inte bara är intresserade av ATT prylarna fungerar -utan också HUR de gör det. Olika sorters datorprogram är inte heller min starka sida, och jag tror egentligen att mycket av mina tekniska problem har att göra med att jag inte har tålamod till att sätta mig ner och faktiskt lära mig. Fick min första iPod nano för herrans många år sedan, sen en iPod Touch i julklapp för ungefär tre år sedan, lärde mig iTunes som först i våras. Kan vara resultatet av att inte ha tålamod att lära sig hur ett program fungerar.
Hade planerat att lägga in några filmer på min iPad 2 och ha med mig på tåget till och från Göteborg i helgen, men det gick ju (givetvis) inte så enkelt som att lägga in musik. Satt och klurade lite igår, men utan framgång. Bad Apple-nörden F att hjälpa mig i ett mail. Han skrev hur man kunde göra genom att använda sig av olika program och rippa och göra om och en massa. Tackar så mycket för hjälpen, jättesnällt verkligen, men jag va för dum för att få det att fungera i alla fall. Som tur är har jag en kompis, AX, som är galen i sånt här och tycker att det är kul att lösa dessa sorters problem. Han kallar dem utmaningar och blir nästan besatt. Tur för mig, jag kallar det för idioti och tjurar ihop i stället.
Vi gjorde först läxan tillsammans, sedan satt han och knåpade på iPaden och letade runt efter lösningar på datorn. Sedan gick han hem, vi va klara med uppgiften och vi kom inte fram till någon bra lösning. Typ två timmar senare skriv han i chatten på Facebook att han hittat en lösning och frågade om han kunde komma om 10 minuter. Han är så rolig. Han var som eld och lågor när han kom. Och när han fixat det, kollat så att det fungerar korrekt och haft lilla "iTunes för idioter"-skolan med mig var han så nöjd. Jag är också nöjd nu, för nu ligger sista säsongen av Criminal Minds och en romantisk komedi på den och bara väntar på att få spelas upp när jag går och lägger mig. WOHO!
Tänk va komplicerat allt ska vara, det känns som att det bara blir mer och mer invecklat för varje ny grej som kommer. Att det är det som nu för tiden avgör om det är nytt och modernt eller inte. Ju mer komplicerad och invecklad och irriterande störigt ologisk en grej är, ju dyrare och häftigare blir den. Vad hände med gamla hederliga "dra-och-släpp" för att få in musik och liknande? Och det är typ bara Apple-produkterna som är så onödigt avancerade. Avancerat är inte lika med nytt och modernt! Åh. Att det ska vara enkelt och tillgängligt borde vara bättre mål att sträva mot tycker jag.
Varför ringde du inte till mig ? Mammor är till för att lösa problem ...
SvaraRaderaFör att trots att du är världens bästa att ringa till om det uppstår problem, så har inte ens du någon chans i världen när det kommer till tekniska klurigheter. Ledsen, mamma, men du och teknik går inte ihop. Och det vet du :)
SvaraRadera