Jag och sambo sitter och tittar på TV, han zappar och stannar tillslut på svt1. Ett björnhuvud är inzoomat i rutan.
Jag: Awww, va söt.
Sambo: Den är död.
Ja, ungefär så mysigt har vi det i tevesoffan såhär en söndagkväll. Det är faktiskt väldigt sällan vi sitter och tittar på teve utöver den där timmen när På spåret går på fredagarna och den där timmen vi äter varje dag. Men när vi väl sitter i soffan och gosar upp oss mot varandra (som vi alltid gör) är det ruskigt mysigt. Vi är faktiskt grymt bra på att mysa. Först såg vi på handbollen till maten, och så såg vi Copycat singers eller vad det heter. Jag vann med flest rätt gissningar. Och så tittade vi på Så ska de låta, även där vann jag på det som gick att tävla om. Igår kväll tog vi dessutom igen de två På spåret-avsnitt som vi missat och känner oss nu hela igen.
Däremot är det en sak vi inte riktigt är överrens om när det kommer till att spendera tid framför teven. Sambo ska alltid ha fjärrkontrollen, och det hade egentligen inte behövt vara ett problem, men karln missbrukar sin makt och förstör allt som har med teve-tittande att göra. Jag zappar mycket, men hans sätt att zappa på är utom all kontroll. Det är lite här och lite där och han hinner inte se vad det är han byter ifrån och han hoppar fram och tillbaka så snabbt att det inte finns någon möjlighet att se om det han byter till eller ifrån är bra eller dåligt. Och jag önskar att hans oprofessionella zappande var det största irritationsmomentet, tyvärr är det inte så enkelt. När han har makten över fjärrkontrollen och inte zappar på det helt galna sättet gör han i stället något annat, något som jag alltid ifrågasätter och aldrig fått något godkänt svar på. Han trycker upp text-tv. Jag tror att vi spenderar mer tid med att titta på text-tv än att titta på någon annan kanal. Och så sitter han och läser upp alla sport-reslutat med största möjliga inlevelse "Nämen! Karlskrona vann mot Vita hästen. Oj oj.." *gör en såndär asförvånad min med höjda ögonbryn och båda mungiporna tryckta neråt och nickar långsamt och tittar på mig precis som att jag ska hålla med och tänka "det va som fan, så bra så bra"*.
Jag borde få ha ensamrätt på fjärren. Jag vet hur man zappar på det mest effektiva och korrekta sättet. Jag ser snabbt vad det är jag kommer till och vad det är jag byter ifrån och jag gör längre pauser när det är relevant och jag spenderar absolut inte halva teve-tiden på text-teve. Kort sagt så tråkar jag inte ihjäl tevemyset. En gång fick jag kontrollen för att han skulle på toa, men så gjorde han en fuling och gav mig en kram när han kom tillbaka och snodde den och viftade med den framför ögonen på mig. Och så tryckte han igång text-teve och läste om alla resultaten i Champions league med största möjliga delaktighet och granskade siffrorna noga. Visst, det var inget på teve som jag ville se och jag brydde mig inte, men reklam är roligare än text-teve. Faktiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar