måndag 9 januari 2012

Listor

Idag skrev jag en lista över vad som ska göras, när det ska göras, hur det ska göras och vad jag behöver för att göra det. Har lite delade känslor och åsikter när det kommer till listor. Ibland kan de vara hur bra som helst, för att man liksom får ordning och reda på det man annars kör ihop i huvudet. Och man slappnar av när man slipper gå runt och hela tiden tänka Just det, det får jag inte glömma.. och det va också viktigt. Vilken tid va det nu igen? Ah, ja det va det ju. Det måste jag komma ihåg och så var det något mer, men gud vad var det?! Och man får en slags planering för sitt liv några dagar framåt och kan tänka på roligare, mer oviktiga saker.

Tanken med att ha listor som strukturerar upp de kommande dagarna är kanon. För den som vet var de lägger listorna sen, det vill säga. Jag borde typ ha en lista på var jag lägger alla mina listor. Fast då skulle jag säkert slarva bort den med. Och så borde jag ha en lista på vad som ska stå på listorna, för det blir alltid ett enda huller om buller bland mina rubriker, underrubriker, noteringar, inrigningar, understrykningar och pilar. Och så får man lägga ner ännu mer tid på att skriva om denna helt oläsliga listan, och när man är klar och nöjd ser man att man glömt lite, och så börjar det om med pilar och understrykningar och ringar och.. 

Kanske det värsta med listor är att man nästan blir beroende av dem, och helt hjälplös om de försvinner. Tänk att man lägger all sin planering i händerna på en liten papperslapp. Har man en massa viktiga grejer att komma ihåg på samma gång så tänker man att Nu ska jag vara smart och skriva ner detta, och jag ska göra sånadär proffsiga listor som är uppdelade efter datum. Sen behöver jag inte tänka på det mer alls! Så slappnar man av och på något mystiskt, men helt vanligt sätt, mitt emellan avslappningen och den lättsamma utandningen, försvinner precis varenda en av de där listorna. Och precis när det där irritationsbaserade utbrottet lugnat sig, och när ögonen börjar få tillbaka sin riktiga färg, kommer man på att man glömt precis allt du man tvungen att komma ihåg.

Listor har dessutom förmågan att fullständigt stressa skiten ur mig. Gör man en supersäker lista, som är menad att skapa ordning i kaoset och därför lugna själen, får man inte ligga efter. Kommer man på sig själv med att man ligger efter i planeringen på grund av hur man lagt upp den i listan är det kört. Då blir man mer stressad än om man hade glömt en liten detalj, som kanske inte ens var särskilt viktig egentligen, och som kanske gjort att man fick mer tid till att inte bli stressad, men som nu är asviktig för att den står på listan. Det är egentligen bara en ond cirkel. Tror inte listor från början skapades för att göra gott, faktiskt.







1 kommentar:

  1. Herregud ! Jag blir stressad bara av att läsa om dina listor .. Puh

    SvaraRadera