torsdag 12 januari 2012

Läsa, titta på film eller spela?

Det är så vårt att hitta en balans om man älskar att läsa, spela och titta på filmer på iPaden lika mycket. Varje dag, och i synnerhet varje kväll, möter jag samma dilemma. Jag vill läsa boken jag håller på med (Kråkflickan, kan verkligen rekommenderas!), samtidigt som jag gärna sitter vid datorn tills det är alldeles för sent och när jag väl ligger i sängen är det riktigt mysigt att titta på film med sambon. Han läser dessutom inte böcker, att greja med iPaden är hans alternativ innan han ska sova. Och eftersom han tittar på det jag också vill se är det svårt att ligga bredvid och läsa i stället för att titta.

Jag har alla dessa böcker hemma som bara väntar på att läsas, och jag vill verkligen läsa dem! Fast jag blir lätt distraherad och elektroniken i min omgivning har en dragningskraft som jag inte kan motstå. Och fast jag har alla dessa böcker sitter jag dagligen på Adlibris och låtsashandlar nya var och varannan dag. Jag vill ha fler, och jag vill läsa mer och jag vill så mycket. 

Det känns omöjligt att göra allt lika mycket. Åh. Att fröken är helt oförmögen att ta ett endaste beslut hjälper väl inte heller. Jag behöver inte samma avslappning när jag sitter vid datorn eller iPaden, som när jag ska läsa en bok. Är det minsta ljud runt omkring vandrar koncentrationen iväg från boken till att identifiera ljudet. Sambo låg bredvid mig igår och tittade på youtube-klipp från dokumentärer om fotbollsdomare och ibland pratade de tyska och så började jag lyssna på de ord jag kände igen och blev nyfiken på vad de gjorde, fast jag inte ens är intresserad av fotboll. Minst lilla störande ljud och så vandrar tankarna iväg, ibland snabbare än jag själv inser, och så får jag vackert bläddra tillbaka en sida eller två.

Och det är skönt att bara kunna ligga och slöglo på en film, eller spela lite. Och det är skönt när man hittar en riktigt bra bok som man bara kan försvinna i och, med hjälp av författarens ord, bygga upp miljöer och personer i huvudet. Så vad gör man, när man har tre intressen som tar upp samma tid på dygnet och egentligen har samma syfte. Får nog inse att jag kommer ha samma problem till den dagen då någon av dessa intressen dör ut. Känns sorgligt på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar