onsdag 4 januari 2012

Löften 2012

Japp, jag är en sån som hittar på en massa löften vid nyår och som lovar mig själv en nystart med allt jag inte kunde hålla föregående år. Jag är en av dem som, för att lugna mitt samvete, påstår att jag ska börja tänka på vad jag äter och återuppta träningen. Jag är också en av de som är helt oförmögen att hålla det jag lovar, och jag är definitivt en av de som har skitbra bortförklaringar till varför jag inte håller det jag lovar mig själv och varför jag från första början behöver avlägga dessa löften.

Först lovade jag att jag skulle börja tänka på kost och träning direkt efter nyår, sedan flyttade jag fram datumet till den tredje Januari, för att då skulle jag vara mer på plats och i ordning med planeringar. Nu är datumet framflyttat till imorgon (den fjärde) och ja, som jag ser det hade jag kanske helst börjat den trettonde. Anledningen till den sista ändringen är att skolan drar igång igen och jag får lite mer vardagsordning på mitt liv. Tycker att det låter som ett logiskt och självklart resonemang. Har bett sambon att peppa mig, och han håller inte med.

Jag har en asbra förklaring till varför min träning gick från 100% till 0 på en dag i höstas. Jag började satsa på ren konditionsträning, spinning och löpning, och fokuserade bara på förbränning. Detta är absolut inte en träningsform som var föredrar, och jag trivdes absolut inte med det. Jag tror att det var detta som bidrog till att jag blev så trött och frustrerad på allt som hade med träning att göra att jag inte kände någon glädje av att gå till gymmet och stannade hemma i stället. I år ska jag börja om och testa andra träningsformer, bland annat MOJO yoga och Bodybalance, och jag kommer att fortsätta med Bodypump och Core. Hoppas det går bättre denna gången.

Vad det kommer till kosten så är mitt löfte så enkelt som att jag ska gå på "sambo-dieten". Det är inget nytt att jag älskar mat, och jag har tidigare sagt att jag tränar för att kunna äta vad jag vill och jag kommer aldrig att inte tillåta mig själv att kunna njuta av mat jag tycker om. Mitt problem är att jag inte äter för bara mig, jag trycker i mig mängder som om jag vore tre personer. Min sambo, däremot, äter tills han blir mätt och så slutar han. Mamma och jag skojar om att jag har alzheimer-bulimi, vilket betyder att jag hetsäter men glömmer att spy. Haha, precis så är det! Jag har ett osunt förhållande till vilken mängd jag ska trycka i mig, och sambon är bra på att veta vart gränsen går, så nu ska jag helt enkelt äta exakt samma mängder som honom. Inte mer med det. Dieter är som bekant inte något som jag ser som ett alternativ. Grunden till en god hälsa, tror jag, är att ha ett sunt förhållande till mat och en varierad träning. Önska mig lycka till!

Nyår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar