onsdag 4 januari 2012

Svordom

Hela denna dagen har varit en stor, ful svordom. Så det hade varit passande att ha en svordom i rubriken, men även mamma läser detta, och vill inte förfära henne. Nu är jag dessutom bättre uppfostrad än så, och har ett bättre ordförråd än så, därmed blir det bara ordet "svordom" i all sin prakt.

För det första vaknade vi inte förrän halv fyra idag. Ja, det stämmer, på eftermiddagen. Nog för att jag älskar att sova och tycker att det är okej att sova till två-tiden, men halv fyra är lite att ta i. Vid sju blev det middag och sen tänkte jag prova på ett av de recept jag hittat som jag ska göra på min födelsedag. E'clair heter de små bollarna, som gräddas i ugn och som sedan ska fyllas med vaniljkräm. Receptet var härligt enkelt och jag följde det till punkt och prickar. Tyvärr var det enklare att läsa än att utföra, och författaren till detta recept kommer att få sig en syrlig kommentar. Helt. Jäkla. Omöjligt. Det blev ingen smet som skulle koka, det blev en massa som började stekas och skära sig och se ut som äggröra. Slängde sörjan i soporna och rev receptet i tusen bitar och va så besviken och irriterad att jag skakade lite.

Efter att jag andats tog jag fram ett annat recept som också var nytt, för jag hade bestämt mig för att baka och då ska jag baka. Det gick smidigt ända fram till att jag skulle mäta upp sex matskedar smält smör. När jag skulle hälla från kastrullen till måttet rann smöret ner längs kastrullens yttersida och landade rakt över receptet i stället för ner i måttet. Det ska tilläggas att detta var det absolut sista smöret jag hade och alla övriga ingredienser var blandade. Det fick gå med en matsked smör för lite och så rullade jag bollar som skulle in i kylen för att stelna.  Efter en stund började jag smälta choklad i vattenbad för att sedan doppa bollarna i den. Jag använder alltid samma skålar när jag smälter choklad och det fungerar alltid felfritt. Inte idag. Chokladen smälte, men blev ändå inte så varm som den skulle och fortsatte vara en massa. När jag la ner första bollen i skålen låg den kvar på ytan och typ all choklad följde med bollen upp när jag lyfte den. Testade envist på ytterligare sju bollar, men gav tillslut upp och började hälla chokladröran över dem rakt ner på tallriken i stället. Ser rätt oaptitliga ut.

Till råga på allt upptäckte jag precis att jag får chokladstänk över hela min fleece, och hur det gick till är jag sjukt nyfiken på att få reda på. Kunde ju gett mig f*n på att jag inte skulle komma undan så lätt.

Nu ska jag sätta mig framför teven med en öl och Star Wars IV. Blir inga mer försök med att åstadkomma något idag. Oh, just det. Brände sönder köttet till middagen idag med, fast plattan bara stod på fyran (av sex). Skjut mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar