EG hämtade upp mig vid halv 11, och så hämtade vi upp JUJ på vägen. Innan vi svängde av mot IKEA stannade vi till och handlade kaffe och varsin muffins till färdkost och så körde vi vidare. Hela denna idén tillkom av en ren tillfällighet bara här om dagen då EG nämnde att hon behövde åka till IKEA, och (råkade?) fråga om vi ville med. Givetvis sa vi ja! Något EG kanske först inte hade planerat riktigt.. haha. Jag är en riktig IKEA-veteran och tar dessa utflykter med största allvar och djupaste engagemang. Alla saker ska pillas på och alla nyheter ska granskas. JUJ och EG berördes inte så mycket av min långsamhet och var själva rätt friska på att bara strosa omkring och insupa atmosfären (behöver jag säga att jag älskar IKEA?). Däremot var de inte lika positiva till hur lång tid jag la ner på köksavdelningen, där jag spenderade minst en timme på att komma på vilka assietter som blir bäst och vilka och hur många burkar jag skulle kunna tänkas behöva.
Tillslut började JUJ liksom sjunka ihop och fick orangutangarmar och frågade om vi inte kunde gå och äta snart. När jag frågade om hon var hungrig redan svarade hon bara Nej, men jag vill härifrån! Haha. Ja, burkar kanske inte är så värst intressant för alla. Efter en hederlig och otroligt mummsig köttbulle-måltid med en tillhörande kopp kaffe konstaterade jag att jag inte kände mig riktigt klar på köksavdelningen. EG och JUJ skrek rakt ut i förtvivlan att de aldrig någonsin spenderat så mycket tid på köksavdelningen som de gjort innan maten, men att jag kunde få tio minuter till, sen fick det vara nog. Trodde att de skojade och gick med på deras krav. När vi sedan kom ner till avdelningen igen hör jag plötsligt ett tickande i örat, då har JUJ hämtat en äggklocka och vridit upp den på tio minuter, nu var det bara att skynda sig. Haha, taskigt.. men jag hann kolla efter det sista med tre hela minuter till godo innan vi intog tygavdelningen.
Där var det EG som var mest på hugget och hon for och slet mellan prydnadskuddar och kuddfodral. Det var också på denna avdelningen som en äldre herre passade på att fjärta lite samtidigt som han passerade mig och jag hittade ett par nya gardiner till sovrummet (men som sorterades bort och alltså inte fick följa med hem). När vi började närma oss kassorna ringde det i JUJs telefon, det var en gammal vän till henne och när hon senare la på gick hon ifatt mig och EG för att berätta att hon skulle hem till denna vännen senare på kvällen för att äta lite och dricka lite och se på finalen, och att hon sagt att jag och EG skulle följa med. Haha ja, där ser man. Helt plötsligt skulle jag inte behöva sitta med mig själv och se finalen på kvällen. Otroligt trevligt, men blev ändå hypernervös. Hade ju ingen som helst aning om vilka dessa personerna var (det visade sig att de var supertrevliga) och jag hade trots allt en asbra kväll.
Nu sitter jag här, i pyjamas och äter svagt saltade popcorn och dricker Loka direkt ur flaskan innan det är dags att gå och lägga sig. Haft en grym dag, bästa på länge. Imorgon blir det städning, organisering, tvättning och montering för hela slanten. Först och främst ska jag ta sovmorgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar