fredag 2 november 2012

Fix och trix

Dag fyra på immigrationsverket idag. Inte kul. Vi träffade ytterligare en ny anställd där som inte hade någon aning om vårt ärende och som dessutom inte höll med om vad vi sa, som dessutom var stöddig, otrevlig och avbröt oss. Hon kom inte med samma informtion som kvinnan igår, och hon kom absolut inte med samma avgift. Igår blev vi informerade om att det inte var rätt blankett, men detta var en speciell situation så vi skulle fylla i den i alla fall och sedan ändå bara betala 100 BBD, motsvarande ca 350 spänn. Idag ville just denna damen att blanketten skulle vara efter punkt och prickar, och hon skulle minsann också ha 300 BBD, en summa på nästan 1000 kronor. Skillnaden var lite för stor och vi försökte förklara vad vi blev lovade, och tillsaga igår. Hon avbröt oss och visade tydligt att hon absolut inte trodde ett skit på oss. Vi försökte förklara hur kvinnan från igår såg ut (givetvis hade vi inte tänkt på att skriva ner hennes namn..) men hon bara skakade på huvudet och sa att hon inte kunde tänka sig att någon sagt något sådant. F***a. Det var bara att lyda och betala. Hon ville dessutom ha ännu mer dokument från skolan, än de vi blev hänvisade att ordna igår. Vi blev frustrerade och bad henne ringa rektorn, för vi fattar ingenting längre. Hon visade tydligt att hon inte uppskattade vårt svar, men gjorde det. Första tecknet på medgörlighet, tack! Rektorn skulle faxa det som saknades och det skulle ta omkring 1,5 timme. Efter detta skulle allt vara färdigt, blev vi lovade. Vi gick och satte oss på en pub längs hamnen och lugnade oss med några öl så länge.

När vi kom tillbaka hade faxet kommit. Vi blev skickade att betala och hon häftade ihop en bunt papper med allt vi fyllt i och brev och allt vad det var. Sedan frågade hon om vi hade utdrag från polisregistret med oss, med en godkänd översättning. GODE GUD. Nej, det hade vi givetvis inte. Hon sa inte att vi skulle fixa det heller innan vi hade gått tidigare. Vi sa att vi för ett tag sedan scannat in och översatt dem och fått dem godkända av universitetet och mailat dem vidare till rektorn. Vi kunde förmodligen ordna att skriva ut dem. Hon tvekade och påpekade att hon måste ha originalen. Vi sa att det kommer att ta tid att skicka, men att vi som sagt kan fixa översättning och hela köret genom att skriva ut. Hon svarade med ett tveksamt ja, och att vi skulle komma tillbaka med dem på måndag. Kan också fylla i att denna dam inte log en enda gång.

Just nu känner jag mig arg och irriterad och otroligt bitter. Jag hatar detta primitiva idiot-landet som inte kan ordna en enda sak på ett professionellt sätt, inte ens om det är skitviktigt. På vägen hem frågade en taxi-chaufför om vi ville åka med honom. Vi svarade artigt nej, och lade till att vi spenderat dagen på immigration. Han svarade direkt med att immigration är idioter, och att han förstår oss helt. Och att vi kunde få rabatt för att vi skulle komma hem så fort som möjligt, och/eller åka hem till honom och rulla en feting så att vi kunde bli av med stressen. Haha, tur att det finns vissa som är service-inriktade i detta skitlandet.

Vi bestämde oss för att vi behövde något roligare än ett återbesök att tänka på, och gick raka vägen och bokade en 3,5 timmes seglingsutflykt på en stor catamaran. Dricka, mat och utrustning kommer att ingå och vi kommer att snorkla med havssköldpaddor och mata dem och sånt och bland skeppsvrak. Det kommer att bli roligt.

Kalla öl går åt i värmen, i synnerhet dessa fina Carib Lager. Tur man har en svensk granne som tycker samma sak och som ordnade åt oss att öl-lastbilen körde hela vägen fram till dörren och levererar lådor, i stället för att vi ska behöva gå till affären oc köpa sex-packen. Sex lådor levererades igår, fint det.

I kväll blir det en sväng till harbour Lights, en nattklubb som tar 20 BBD i inträde och som sedan serverar gratis drinkar, öl, shots osvosvosv.. mellan 9.30 PM - 3 AM. Det ligger dessutom precis vid stranden och de grillar under hela kvällen, maten sägs vara superb. Kommer bli riktigt nice!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar