söndag 4 november 2012

St. Gabriel's school fair

Igår var det dags att gå på St. Gabriel's school fair. Är lite osäker på den svenska översättningen, men enligt lexikon står det "utställning" och i min egen uppfattning handlar det mer om "marknad". Låt oss säga att det är någonting där emellan. Detta evenemanget gör skolan  varje år, och det är den största skol-marknaden-jippot på ön. Vi betalade 6 BBD i inträde vid entrén och möttes av, förutom vuxna och barn, en mängd vakter och poliser. En massa flaggor stod uppradade längs ett staket, förmodar att de är alla nationaliteter de har på skolan, då det är en salig blandning vad vi förstått och faktiskt sett. Temat i år var colour och de hade satt upp stora, skimrade tygbitar på trädstamamrna i alla möjliga klara färger. Musik dunkade otroligt högt ur maffiga högtalare i varje hörn, barn sprang runt och sprayade varandra med såntdär klet som man själv sprayade som liten, son liksom är en fast massa och som fastnar överallt.

Vi gick bara och gapade, helt tagna av vilket jobb som lagts ner och hur fint det var. Man köpte chits, eller biljetter, som man sedan använde som betalning i alla stånd. Det fanns allt från kakor till en massa olika sorters mat och dricka och ballonger och hoppborgar i fyra olika varianterm, till och med radiobilar! De klassiska marknadstävlingarna som kasta en boll på burkar och ringar runt flaskor som man kunde vinna små priser av och det fanns godis i mängder. Reklam-stånden var också på plats och delade ut sina erbjudanden och prover och i klassrummen var det loppis med sånt elever och deras föräldrar samlat in, där varje klassrum hade en egen kategori. Längs hela förskolans altan satt vuxna och gjorde ansiktsmålningar utan dess like, måste säga att dessa var proffs! Vid förskoleklassens altan utfördes nagellacksmålning med mönster. Lärare och föräldrar byttes av vid stånden så att någon kunde få lite ledigt eller äta, överallt såg man föräldrar hjälpa till och stämningen var fantastisk. Så roligt, så fint, så coolt.

Alla byggnader på bilderna är klassrum. Skolan består inte av en stor byggnad, som kanske är det vanligaste. Här är varje klassrum en byggnad för sig, likaså lärarum och speciallärarum, och målade i fina färger. Älskar det! Kommer bli skitkul att gå runt och göra min forskning till examensarbetet här.

Ingången

Idrottsplanen

De tre byggnaderna i bakgrunden är åk 3, 4, 5

Åk 1 och 2

I bakrunden syns lite av speciallärarumet och förskoleklassens små hus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar