Bank, bank, bank.
Jag vaknade till, men var fortfarande
på ett sätt djupt i sömnen..
Bank, bank, bank.
Lyfte på huvudet. Kunde riktigt känna
hur håret spretade åt alla håll. Näe.. va nog inget.
Bank, bank, bank.
Amen vaf.. vem är det vid dörren?!
Började bli irriterad, öppnar inte folk är de antingen inte hemma,
i duschen, på toa eller så sover de. SLUTA.
Bank, bank, bank.
Ok, slängde av mig påslakanet och
stirrade tjurigt på sovrumsdörren. Huvudet kändes som att det
skulle explodera och halsen skrek efter vatten. Kan väl passa på
att dricka samtidigt som jag kommer vem idioten är.
Bank, bank, bank.
Växlade från att vara trött
till tokig. Vem i hela friden kan det vara som inte fattar?
Halvsprang till dörren, låste upp och möttes av en liiten liiten
ganska gammal kvinna med små, gråa såna där hårt inbakade flätor
på hela huvudet. Hon log mot mig, med grusigare ögon än vad jag
hade tror jag. Jag log tillbaka, men visade tydligt att hon väckt
mig med hela kroppen.
Hon sa någonting till mig på Bajan
(de engelska språket har fått en egen dialekt på ön, och låter
som allt annat än engelska längre. Det är så obegripligt att hur
mycket man än försöker förstår man inte ett endaste ord. En ren
sörja av missljud, helt enkelt. Detta kallas Bajan, som om det vore
ett eget språk, och det är precis vad det är). Jag skakade
frågande på huvudet.
Hon pekade på bordet på altanen, som
efter gårkvällen var överbelamrat med flaskor, två var inte ens
öppnade. Efter att hon pekat pratade hon igen, samtidigt som hon
sådär gammeltantigt knäppte händerna (inte för att be, utan bara
för att det är sött) och sjönk ihop lite och tittade upp på mig
med värsta hundögonen ”??????????? bottles?”
Jag fattade först inte riktigt, så
jag nickade bara, gjorde en chansning. Det var ju våra, det kanske
va det hon frågade?
Hon sken upp och sa ”Ok, can I come
by later today and get them?”.
Ahhaaa... nu fattade jag. ”Can I have
those bottles?” hade hon sagt innan, nu när jag tänker efter så
kanske jag hörde det. Hon hade sett dem från vägen när hon skulle
passera. Men nej, jag vill inte ha en främling springandes på vår
altan, och ölen slänger vi ner i lådan igen så att när de lämnar
ny så löser vi in panten direkt och så dras den av från beloppet.
Skitsmidigt. Men då ska ju lådorna vara fulla för att kunna göra
så.
Jag log med lite medlidande i ögonen,
bad om ursäkt och förklarade att vi måste ha dem.
Hennes mungipor rasade från
uppåtpekande till nedåt, och hon blev nog uppriktigt ledsen.
”oohh.. are you sure? I want them”.
Hon tittade så ledsamt på mig som hon bara någonsin kunde.
”No, I am so sorry” sa jag bara,
och försökte göra henne glad med ett leende.
”Can i just open one and drink it
here before I go?” sa gammeltanten och sken upp.
”Oh no, no, no, no, no. No. I don't
think it's a good idea. No, I am sorry”. Sa jag, med ett litet
skratt i halsen. Hon va ju tokig. Stäng och lås fort som fan.
”Oh ok... bye..” skamset och
förmodligen missnöjt gick hon ifrån dörren, ner för trappan,
förbi altanen och bort mot vägen igen. Mitt huvud höll på att gå
sönder, men jag började ändå gå fram och tillbaka ner på
altanen och hämta in flaskorna för att visa henne att det inte var
lönt att komma tillbaka. I köksfönstret såg jag henne försvinna
längs vägen. Puh. 11.00, sängen kallar.
Senare runt 14 på eftermiddagen hade
vi alla tre vaknat till liv ungefär samtidigt. Jag och Simon skulle
dra till affären och köpa något gott att käka, Alexander stannade
hemma. Vi var borta i typ inte ens en halvtimmme. När vi kommer in
genom dörren säger Alexander att det varit en gammal, tandlös
gubbe här som ville hämta flaskor. Jaha, då har ett rykte spridit
sig antar jag, kärring. Vi har jättemycket pant av flaskor vi köpt
strövis mellan beställningarna och hade mer än gärna blivit av
dem dem, för de blir det aldrig av att vi ger oss iväg och pantar
för några småmynt. Men de står inne i lägenheten, och han hade
ju inte gärna velat springa som en tok med ölen och bjuda in en
främling som knackar dörr för tomflaskor. Allas datorer och
allting låg ju öppet i lägenheten. Hade han inte varit själv hade
han gett gubben. Jag hade inte gjort det i alla fall. Känner att då
hade de sprungit här varje dag och bett om mer. Tycker inte riktigt
om det, att de går upp på vår altan och knackar dörr bara sådär,
faktiskt.
Senare under dagen satt Simon och läste
på altanen och jag och Alexander låg inne och kollade på teve.
Plötsligt kom han in ”vad händer med världen?” sa han och
skrattade. Då hade precis tre stycken gamla gubbar kommit förbi och
frågat om flaskor och satt sig ner vid altanbordet. De sa att de
sett och hört oss på kvällarna, mer förstod han inte, och jag
förstår honom. Man fattar inte ett uns av vad det säger, ganska
sjukt hur det kan bli så otroligt otydligt när det är ett språk
som man egentligen kan helt utan problem. De hade till slut rest sig
och gått, och tack för det. Det blir att låsa med båda låsen och
fängelse-metall-dörren i fortsättningen när vi går hemifrån,
tror jag. Fem stycken på en dag, när ingen kommit under de fyra veckor vi bott där. Konstigt sammanträffande måste jag säga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar