Efter ytterligare en sömnlös natt, har sovit kanske två till tre nätter ostört hittills, var det dags att stiga upp vid tjugo över åtta och förbereda dagens äventyr. Badlakan och pengar lades ner i väskan, bikinin drogs på och varenda centimeter av kroppen täcktes av solskyddskator 30, håret åkte upp i en slarvig toffs och solglasögonen togs på. Flingorna hetsåts och kaffet hann knappt drickas upp. Vid nio blev vi hämtade utanför lägenheten för att bli körda vidare in till Bridgetown och åka på segling.
Katamaranen var asstor och besättningen supertrevlig, som nästan alla som bor här. Vi blev genast erbjudna dryck, allt från olika läsk och juicer till öl och rom. I utflykten ingick både dryck och mat, samt snorkling med havssköldpaddor och snorkling på ytterligare ett ställe över ett skeppsvrak och ett rev. Sedan gjordes ett sista stopp i samband med maten vid en jättefin strand där man kunde hoppa från båten och bara bada av sig lite.
När alla kommit ombord körde vi ut ur hamnen och vidare ut på öppet hav. Vädret var perfekt, ibland kom ett moln som gav skugga och ibland kikade solen fram och stekte, vinden låg på och utsikten var fantastisk. Plötsligt såg vi en havssköldpadda paddla runt på ytan en snabis innan den försvann ner i havet igen, och strax därefter dök flygfiskarna upp från alla håll runt oss. Det var en riktigt cool syn, jag trodde faktiskt inte att de bokstavligt talat flög, och de gjorde det en bra bit!
Stopp 1: Havssköldpaddor
Vi fick information om att inte hålla fast dem eller stoppa fingrarna i munnen på dem, och att de var den gröna arten vi skulle komma att få se. En av besättningsmännen skulle följa med ner i vattnet och dela ut mat efter hand som skulle locka dem till oss. Vi blev tilldelade varsitt snorkel-set och gav oss ner i den turkosa vattnet. Det tog inte lång tid innan första sköldpaddan dök upp, och med den kom fler, den ena större än den andra. Vi dök efter dem och jag klappade de allihop, jag kliade en i nacken och klappade några på huvudena. Känslan var overklig, och när jag och Simon för några sekunder hade huvudena över ytan och konstaterade för varandra hur häftigt det var, kände jag något mot foten, jag tittade ner och insåg att jag råkat sparka till en stackars sköldpadda. Senare fick jag reda på av Alexander att han simmat runt och tittat på just den sköldpaddan jag råkat sparka till, och sett att jag till och med hade träffat den i huvudet. Taskigt av mig. Haha! Nere på bottnen såg vi en cool fisk, som liksom väcklade ut sina fenor, vi frågade killen som delade ut sköldpaddsmaten mad den hette, han svarade "It's called Batfish.. and if you are really lucky you might se Robin next to it". Haha, humor ;) Efter 40 minuter som mer kändes som fem var det dags att gå upp. Precis när jag var högst upp på trappan träffades jag plötsligt av världens vattenstråle i ansiktet och över kroppen, undrade vad fan som hände, vem som drog med mig och i så fall varför? När strålen sedan försvann och jag kunde öppna ögonen igen såg jag att det var kapteten som var boven. Han duschade av allt salt från en när man kom upp, det var ju faktiskt snällt, så jag log och tackade och gick vidare över däck.
Stop 2: Skeppsvrak och korallrev
Denna gången blev vi också tilldelade grodfötter och han som delat ut fisk till sköldpaddorna tidigare var nere i vattnet nu också, men med kex i stället, för att locka till sig mer fisk. Och nog gjorde han det! De var överallt runt en. Men efter sköldpaddorna kände man inte alls samma exaltering och jämfört med de jag snorklat vid i Mexico och Egypten var detta inte alls särskilt fint.Vraket var lite coolt däremot!
Stop 3: Middag och strand
Maten var riktigt god, fisk och kyckling, ris, mos, sallad, pasta och coleslaw. Det var uppdukat som en buffé och det var bara att ta åt sig så mycket man ville ha, och att sitta på båten med god mat och ha en fantastiskt fin strand som utsikt var otroligt mysigt. När vi ätit klart hoppade vi i från båten, jag dök och lyckades i halv panik fånga bikinitrosornavid fotknölarna innan de åkte av helt. Haha! Genomskinligt vatten, om någon på måten såg detta måste de ha skrattat.
Nu sitter vi hemma, sex timmar senare, och nog är man mör. När vi kom hem var det 37 grader varmt, just i detta nu sitter jag på altanen, solen är på väg ner och temperaturen har sjunkt till behagliga 33. En dusch och en rejäl dos after sun väntar, och en kall öl. I natt sover jag nog bra. 130 BBD var verkligen väl betalda pengar, och jag hade lätt kunnat åka en gång till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar