söndag 22 januari 2012

Förtidsfödelsedag

Nu gick gästerna för en stund sen, och sambo har gett sig av för att spela innebandy. Så nu sitter jag här, med teven som mitt enda sällskap, och avnjuter en kopp chai-te. Finkläderna ligger i en hög på golvet, myskläderna sitter som en smäck och håret är uppsatt i en tofs, det går bra nu. Annars var jag såhär fin innan idag :)

Redan klockan ett dundrade sambos familj in genom dörren, med en stor gryta kroppkakor och en proppfull kasse med paket. Gissa om de va välkomna! Det hade de i och för sig varit även utan kroppkakor och paket, men med dessa grymma grejer blev de lite extra mycket välkomna måste jag erkänna. För vem vill inte ha typ världens bästa mat och en massa presenter? Säger man något annat ljuger man, och sånt håller i alla fall inte jag på med. Det är alltid så roligt när dem kommer, de är alltid så glada och skrattiga och hundarna är överallt och vill hälsa och mysa och alla ska kramas. Och de tycker alltid att vi har det så fint och hemtrevligt. Ja, dem är utan tvekan bra gäster.

Klockan ringde klockan nio i morse, och nästan exakt kvart över hoppade jag in i duschen, och vid strax över halv tio stod jag ren och redo i köket. Tidigare i veckan gjorde jag och JO biskvier i två varianter; päron och hallon/citron, som sedan dess har legat i frysen tills de togs fram och skulle doppas i choklad idag. Biskvierna är halverade, med smörkräm mellan halvorna, för att jag tycker att det är snyggare så. Och lite för att mamma alltid gjort så, och då vill jag med göra det. Päronvariantens ena sida doppades i mjölkchoklad och hallon/citronen doppades i vit choklad och dem blev jättegoda. Godare än på konditori, sa dem, och jag håller faktiskt med. Nöjd som tusan är jag, tack för gott samarbete, JO!

Är däremot ordentligt missnöjd med mina cupcakes. Tyvärr blev det inte alls bra, alldeles för mastiga och kvalmiga. Sen blev frostingen bara en sörja, som dessutom skar sig. Gör om gör rätt, säger jag. Svägerskan sa att de var goda, och ja det gjorde väl alla andra med, men jag tror att det var mest för att vara snälla. För dem va inte goda alls. Haha.

Fick typ världens bästa presenter, har äntligen Keplers nya bok Eldvittnet i mina ägor! Har suktat efter den sen jag för första gången såg den i Kosta några veckor innan jul. Och så är jag, efter många många månaders letande och deppande, äntligen äntligen en av de lyckliga som har en pippi-tröja! Tror inte att någon förstår hur mycket jag fullkomligt älskar de tröjorna, och hur ledsen jag har varit över att jag inte fått tag på någon. Till och med sambo har en i herr-modell, men jag har varit utan... fram till nu. Denna lycka. Och så har jag nu en stor fin skål(som är utmärkt till bland annat popcorn och kroppkakor) i märket Mine från Kosta Boda i lila. Samlar på det sortimentet och älskar lila, perfekt. Och så fick jag en till låda till mina klockor, så de fyra som inte fått plats i min förra har också fått ett hem nu. Och en Macaron kokbok och Dean Koontz bok Blixtsken, som verkar skitbra. Och så fick jag en supermysig ljuslykta, som skapar ett Paris-motiv på väggen. Och så fick jag världens sötaste Miranda-nalle "för att den var jag". Dem är så fina, sambos familj, de vet precis vad jag älskar. 









Och så måste jag givetvis återigen säga grattis till min lilla svägerska och hennes pojkvän som förlovade sig idag! Ni är så fina, ni två.

2 kommentarer:

  1. Det verkar som en hellyckad förtidsfödelsedag:D . Pappa undrar om det möjligen blev en liten päronbiskvi över ? Det är nämligen en av hans favoritkakor . Du är så duktig Hanna och ni har det så bra , du och din sambo. Vi ses nästa helg då vi kommer för att fira fyradagarsenarefödelsedag ^^.( pappa ville kalla det en efterbliven födelsedag)

    SvaraRadera
  2. Ja den va perfekt! Såklart det blev över till lilla pappa :)) ja, vi har det fnfint vi :) HAHA ditt uttryck va mycket snällare än pappas, men kunde inte låta bli att skratta! Typiskt han... Vid närmare eftertanke tror jag att biskvierna bara försvann sådär spårlöst. Kakor får man bara om man är snäll ;)

    SvaraRadera