torsdag 19 januari 2012

Hej, jag heter Hanna och jag är beroende..

.. av bakning. Har kommit på mig själv, idag igen, med att sitta i timtal framför olika bloggar, andra hemsidor och på YouTube för att få inspiration och nya idéer till min bakning. Och det är inte bara det att jag sitter länge, jag tappar tidsuppfattningen helt och vips så har flera timmar förflutit helt utan min vetskap och dagen är slut och jag ligger jätteefter med allt jag tänkt att göra. Men, jag vet nu massa nya tekniker som kommer att göra min bakning ännu roligare. Värt att.

Hur mycket jag än avgudar dessa fantastiska tjejer, med de mest underbara bloggarna, finaste bilderna och smarrigaste recepten, så hatar jag dem lite. Jag vill också ha den där fina bloggen med bilderna och recepten. Jag vill också sluta baka safe och våga höfta själv och sedan avgöra om resultatet blev bra. Jag vill också våga komma på saker själv. Jag vill dessutom också ha den där grymma tekniken och faktiskt lyckas, och jag vill våga göra sånt som (för mig) är mer avancerat. Jag är så avundsjuk att jag nästan spricker, och kan ändå inte sluta lusläsa varenda blogg med största engagemang och med värsta leendet. Åh, man önskar att man vore..

Har nu dessutom hittat en massa roliga hemsidor som säljer bakningshjälpmedelsgrejer. Så efter min födelsedag nu tänkte jag shoppa loss på lite. Det riktigt kryper i fingrarna, jag är redo att avancera. Mormor och morfar hjälpte mig att ta första steget när jag fick värsta hushållsmaskinen i julklapp. Det känns som att jag står vid startlinjen, mormor och morfar avfyrade startskottet, och nu är det upp till mig att börja springa.

Förresten, letade i varenda affär i hela småland (typ) igår efter päronessens. När mamma senast använde sig av essenser till bakning köpte hon dessa på apoteket. Det är inte så enkelt nu. Det finns massor av sidor på internet att beställa hem från, men jag behövde essensen igår och han inte vänta på leverans, så jag var överallt och letade. Det var inte så enkelt, eller, det var omöjligt. Det finns helt enkelt inte längre i vanliga affärer. Så jag och sambon tog sista nödlösningen: drinkmix. Vi stod framför typ världens största utbud av miljoner olika märken och essenser och extrakt som är menade att blanda ut sprit med. Hittade den flaskan som var mest koncentrerad, och till för att göra päron congac av, och beslöt oss för att det är värt ett försök. Och gissa vad, det blev skitbra. Så nu kommer jag köpa fler sådana. Tänk bara va gott, det finns ju hur många olika som helst. Kaffelikör, saltlakrits, viol, jordgubb... alltså, det här kommer bli så kul.


Regnbågsmuffinsen jag gjorde åt lillasyster när hon fyllde år.

1 kommentar:

  1. Det är ju faktisk läge att önska diverse utrustning i födelsedagspresent . Eller vill du inte att vi uppmuntrar ditt " missbruk " ?

    SvaraRadera