måndag 20 augusti 2012

Nu börjar allvaret!

Idag är det exakt två månader och två dagar tills jag och två kompisar landar på Barbados! Detta betyder förutom en massa stress också att deffen till den ultimata strand-kroppen startar idag. Sommaren har bjudit på fantastiskt god mat och jag har dessutom utvecklat ett ganska extremt sockersug. Inte ens när jag var liten tyckte jag om godis, så jag har ingen aning om varför min hjärna bestämde sig för att det var dags att installera sockerärgott-programmet nu?

Timingen är usel och inte det minsta rolig, så för att bli av med detta otroligt dryga sug och för att också komma över småätandet jag fått för mig att det är roligt, var jag i affären idag och köpte Nutrilett. Jag hoppas att detta kommer att fungera som någon sorts avgiftning och att jag om två veckor kan gå över till att äta hälsosamt utan att överdriva storleken på portionerna och främst att jag blir av med sötsuget. Nutrilett som diet är inte vad jag är ute efter, ser det mer som en hjälp till att gå över till ett mer sunt förhållande till mat. Så att inga missförstånd uppstår! Jag tror på en sund livsstil med bra mat och träning, och det är precis så jag ska leva för att nå mitt mål.

Köpte tidningen Topp Hälsa idag också, för att få lite extra inspiration och pepp. I den fanns ett test som talade om vilken typ man var och hur man skulle tänka på med kost och träning. Man kunde vara en Vata, Pitta eller Kapha och när jag var klar visade det sig att jag var en Vata. Beskrivningen var rätt rolig att läsa, för att nästan allt stämde in på punkt och prickar! Att jag är rastlös och funderar mycket och glömmer ofta fort. De som känner mig vet att det är fröken i ett nötskal, haha! Vid obalans kan jag känna oro och får gärna sömnproblem -också en fullträff!

Hur som helst står det också hur en Vata ska förhålla sig till mat och detta kommer att bli kanon! Inte alls svårt att följa då jag tok-älskar de alternativen som sägs vara bäst för mig. Jag ska hellre äta ofta och lite än sällan och mycket, något jag gjort helt tvärtom innan och jag märkte en enorm skillnad när jag jobbade i somras och vi åt regelbundet med mellanmål och hela köret. Jag gick faktiskt ner och jag mådde betydligt bättre! Så den metoden tänker jag fortsätta att köra på, inga problem. Till frukost är det bäst med gröt och kryddor jag mår bra av är till exempel kanel, vitlök och svartpeppar. Mina favoritkryddor till att börja med! Sen börjar jag alltid varje morgon med gröt och kanel, så det blir ju inte så svårt det heller. Woho! Lunchen ska vara dagens största mål och rött kött är bäst för mig. Mmmmhhh.. 

Detta kommer bli en barnlek, de matvanor som är bäst för mig är verkligen perfekta. Och jag har absolut viljan som krävs! Träningen kommer att se ut som så att jag kommer att köra ca en timmes förbränning varje dag och ca en timmes pilates/yoga/core varannan dag. Detta känns asbra, nu kör vi!

Dag 1;
Frukost: Havregrynsgröt med kanel
Middag: Nutrilett shake blåbär
Kvällsmat: Nutrilett caramel toffee bar
Träning: powerwalk 11.28km, 1h 21min, avg. pace 7.16 min/km, 912 cal.
Dagens intag blev lite hawaii, men är nöjd med träningen, så dag 1 är klart godkänd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar