söndag 26 augusti 2012

Oturens otur

Idag fick det bli en vilodag. För den som har missat det har jag åter lyckats dra på mig en skada. Jag vet verkligen inte hur jag bär mig åt, men lyckas gör jag hela tiden. Alltid är det något och jag börjar fundera på om det bara är otur det handlar om, eller om jag gått och dragit på mig någon sorts förbannelse. Min karma kan kanske också spela in, i och för sig, men hur mycket otur kan man egentligen ha och i vilken utsträckning? Nu får det bannemig vara nog!

I våras drog jag på mig ett löparknä och en början till en stressfraktur i foten. Sedan sträckte jag ledbandet i samma knä i somras och nu en muskelinflammation i höftleden. Jag börjar tråka sönder ganska rejält på allt gnäll min kropp håller på med. Det spelar ingen roll hur jag beter mig, jag kan alltid ge mig tusan på att något nytt dyker upp och hindrar mig från att vara så aktiv som jag vill vara.

Idag kände jag mig som typ Hanna 80+ när jag haltade runt och beklagade mig vid varje rörelse jag gjorde. Jag kunde inte sluta skratta åt mig själv och hur dum jag måste sett ut när jag fick lyfta in benet i bilen med händerna för att jag inte kunde göra det själv. "Sådana problem ska man ha när man är pensionär sen, Hanna" flinade morfar och sa idag. Jo tack, och det kände jag mig som också, vi kanske ska ta sällskap till PRO nästa gång, morfar? Köpte Voltaren gel idag som jag använt både flitigt och rikligt och det känns faktiskt betydligt bättre redan nu på kvällen. Det känns stelt, men gör inte ens i närheten lika ont. Vilan har säkert gjort sitt med, vi får se hur det känns imorgon.

En tanke som har slagit mig är om det delvis kan bero på att jag har fel skor. Jag var hos sjukgymnasten med mitt knä i våras och där konstaterade han att jag överpronerar, lutar inåt i fotleden, och sa att jag borde ha skor därefter. Jag har inte brytt mig om att följa hans rekommendation för att jag är dum och prioriterar annat och jag är lite för snål och tycker att jag har relativt nya skor. Har en aningens aning om att felbelastningen kan vara en produkt av fel skor som i sin tur bidrar till allt detta elände. Känner att det kanske är dags att köpa nya skor nu, för min egen skull. Detta börjar ju faktiskt bli ganska fånigt.

Japp, imorgon är det fröken som går raka spåret och kollar skor. Och så ska jag skriva in mig på gymmet också. Kommer bli grymt kul att komma tillbaka till Växjö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar