onsdag 28 september 2011

Pensionärspoliser

Vad är det som gör att pensionärer tror att de besitter friheten att tillrättavisa människor runt omkring dem? Är det den plötsliga ledigheten som gör att dem måste hitta en ny hobby, och tycker att det är passade att agera ordningspolis? Tycker dem att dem gör samhället en tjänst om dem sätter folk på plats? Tror dem att dem utgör en positiv skillnad om dem blänger på folk och hytter med sina skrynkliga pensionärs-nävar? Jag har svårt att vara otrevlig mot de äldre, man ska liksom vara rädd om dem, och vara varsam och lugn. Men egentligen vill jag bara gå fram och tala om för dem att de ska skita i vad andra mer än de själva gör, och att de inte är upp till dem att bestämma hur folk ska bete sig. Att samhället klarar sig utan deras förbannade beteende.

Idag när jag och en klasskamrat cyklade hem ifrån stan skulle vi över vägen, och för att komma till andra sidan tar man sig över två övergångsställen som ligger precis innan bilarna kommer in i/ut ur rondellen. Jag har försökt illustrera vart detta inträffade i paint för att det är svårt att förklara hur omgivningen ser ut. De blå figurerna symboliserar bilar, och den gröna linjen visar hur denna cykel/gångbana ser ut och där man tar sig över vägen vid rondellen. De två små orangea plupparna på den gåa refugen visar vart vi stod.

Vi skulle som sagt över vägen, och vi skulle neråt(eller hur man säger), vi kom över första vägen, och bromsade in i refugen för att vänta på att bilen som var på väg ut ur rondellen skulle köra förbi. Bakom den bilen var en så pass stor lucka att vi bara kunde cykla vidare efter att de hade kört förbi och skulle alltså slippa hoppa av och stå och vänta. Men när vi i princip står stilla på cyklarna stannar bilen, mitt på övergångsstället, och gubben vid ratten tittar på oss och hytter med fingret (han hytte inte det sådär aggressivt, utan mer typigt, som om vi var små barn och inte fattade.. "Nänänä, små flickor, så gör man inte"-typigt ungefär). Det började bildas kö bakom honom och jag lutade mig fram och höll ut armarna i en "vad vill du?"-gest, jag hade inte gjort något fel och blev irriterad på att han stannade både oss och trafiken. Han ska inte tro att han är bättre bara för att han har längre livserfarenhet. Då vevade han ner rutan, och sa "så gör man inte", och så skrek tanten från passagerarsätet (klart kärringen inte kunde låta bli att lägga sig i) "man går faktiskt över ett övergångsställe!". Jag lutade mig fram och svarade "vi har bromsat".


Vi tänkte faktiskt inte slänga oss framför bilen, och kan inte tänka mig att det såg så ut när vi i princip balanserade på cyklarna för att vänta på att den skulle köra förbi. Gubben fnös, skakade på huvudet och hissade upp sitt bilfönster och körde vidare. Bilen bakom släppte förbi oss. Haha. Pinsamma stackare, hitta på något annat att göra än att gnälla på era medmänniskor. Snälla? Vi behöver inte pensionärspoliser, vi litar på att våra riktiga poliser gör sitt jobb. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar