torsdag 8 september 2011

Träning | Box och Functional Moves

Box och Functional moves
Älskar att EH stannade här i stället för att åka hem i tisdags så att vi kunde köra Box igen! Passet är verkligen jättekul, men man måste vara två och två, så då känns det roligare att köra det med en kompis. I våras var vi igång rätt bra med Box och Kick n' box, men sedan hon började pendla har det inte funnits lika mycket tillfälle för dem. Anledningen till att man ska vara två är för att en har mitsar på sig, och den andra har handskar, sedan boxar man skiten ur sig på mitsarna, och efter några minuter byter man så att den som precis boxade får hålla mitsarna och så vidare. De slag man kör är ofta raka slag, kross, krok och uppercut. Ibland tillkommer fler olika slag och man gör dem i olika intervaller. Passet går supersnabbt och är skitkul. Sen är jag och EH grymma på att peppa varandra, står och skriker och sånt. Musiken är rätt hög, så det är ingen som hör det ändå mer än vi.. fast det var rätt olyckligt i tisdags när jag höll mitsarna och EH slog som en galning. Hon började bli trött och slagen började bli svagare, så jag skrek åt henne att hon minsann fick öka, annars skulle det inte bli någon pizza efteråt. Och precis när jag sedan vrålar åt henne: VILL DU INTE HA PIZZA, ELLER?! Skriker EH tillbaka, med ett djupt plågat avgrundsvrål; JAG VILL HA PIZZA! Så tystnar musiken. Haha, rätt pinsamt.

Har varit rätt besviken på att jag inte haft någon träningsvärk alls dessa tre veckorna, fast jag är och tränar runt två timmar om dagen. Sambo har sagt att det är för att jag är vältränad, och att träningsvärk får man oftast just för att man är otränad, eller ovan vid den formen av träning. Men det känns ändå som att träningsvärken liksom är ett bevis för en själv att man gjorde nytta dagen innan, och att man verkligen kämpade. Det ligger dock något i vad sambo sa, för efter boxen vill mina axlar ramla av min kropp och lämna mig för alltid.

Functional moves är ett registrerat varumärke inom The Acadamy, och det får endast användas av de som har utbildat sig inom det. Det är helt enkelt effektiv styrke-, core- och konditionsövning. Passet bygger på enkla, atletiska rörelser, och det spelar ingen roll vilken ålder du är i, eller hur tränad du är. Man använder sig av en step-bräda och vikter (men utan skrivstång) och man tränar mycket balans. Mina fotleder visade sig vara sjukt otränade, så jag fick ont hela tiden, men det har blivit en oerhörd skillnad och nu kan jag maxa mina rörelser i balansövningarna fullständigt.
Passet är upplagt efter hur kroppen är byggd och fungerar, och målet är att stärka och balansera kroppens alla funktioner. Du tränar styrka, kondition, stabilitet, rörlighet och balans. Efter ett pass känner du dig ordentligt genomtränad. Du får en komplett träning för din kropp – och det kommer att ge dig fantastiska resultat (http://www.functionalmoves.se).
Är Sjukt sjukt sjukt missnöjd med inriktningen jag nu läser. Hatar hatar hatar den. Åh, va tråkigt, jag som faktiskt såg fram emot den. Aja, shit happens. Bara att härda ut och så (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar