tisdag 13 september 2011

Felfelfelfelfelfelfel

Fick precis reda på att jag gör helt fel om mitt mål är att bli vältränad. Jag är rätt ny med den här träningsgrejen, började lite fint förra året, mest för samvetets skull. I våras drog jag igång för att jag kände att jag skulle få ut något av det jag betalade för. Nu har jag börjat för att jag vill, för att det är kul och för att jag har drivkraften jag saknat tidigare.

Jag har med andra ord bara börjat träna mer, men aldrig varit insatt i hur träning fungerar, vad man gör av med och exakt hur. Det är väl egentligen en bra förklaring till varför jag mest tränar pass, någon förklarar vad jag ska göra och hur jag ska göra det. Har tävlat med mig själv dessa veckorna, hur många pass och hur långa pass och vilka pass. Har sagt att jag tränar hårt i veckan och gör ingenting på helgerna, vilar upp mig. Och tycker fortfarande att det låter som ett vinnande koncept. Många har sagt att de tycker att jag är duktig och ja, jag har faktiskt själv tyckt det.

Nu visar det sig bara, givetvis, att det jag gör inte alls är bra om man vill få ut något av träningen. Har vetat att man måste vila kroppen och låta den återhämta sig, och det är just det jag gjort på helgerna för jag har inte funderat på när kroppen behöver vila, bara att. En vän sa idag att man måste vila 48 timmar/muskelgrupp efter att ha tränat. Tränar jag till exempel armar och ben idag, så kanske jag bara ska köra core imorgon och låta muskelgrupperna armar och ben vila. Gör man inte detta bygger man inte upp sina muskler.

När man tränar bryter man ner musklerna, och att bygga muskler innebär att man bygger upp dem, dem blir starkare. Det är därför man måste vila varje muskelgrupp man utsatt efter träningen, för att de ska kunna byggas upp. Annars bryter man bara ner dem lite för varje dag, och ger dem ingen chans att ta igen sig. Ja, det är precis det jag gjort. Så duktig har jag varit. Grattis, Hanna. 

Borde kanske bli lite mer insatt i träning innan jag ger mig in i det, för det verkar ju vara värsta vetenskapen. Kan fortfarande inte riktigt få in i huvudet att jag måste vila för att bli vältränad, men så är det. Träningspassen kommer bli betydligt glesare nu, för det tjänar ju inget till att träna för att förstöra. Besviken. Jaja, dagens pass är ofrånkomliga, sedan blir det nu till att avboka några av passen denna veckan. Lära mig av mitt misstag, och fortsätta i helfart på rätt sätt.

Tack för informationen, TU. 

2 kommentarer:

  1. Bygga muskler? Då är det dags att börja dricka lite protein! ;)

    SvaraRadera
  2. Men det gör jag :) Efter varje träning :)

    SvaraRadera