tisdag 27 september 2011

Kakbak

Kakbaksperiodare, ja, det är ett bra ord att beskriva mig med. Till och från bakar jag jättemycket, och testar nästan alltid nya recept. Men för det är det varken några ovanliga eller svåra recept, jag gillar enkelt. Både när det kommer till smak och arbete. Är ingen direkt höjdare på att laga mat, och inte på att baka heller egentligen, är en katastrof i köket. Klumpig och stirrig och jag vet inte vad. Idag mätte jag upp nästan 100g smör fel, vispade sönder en skål och hällde en stor del av mjölblandningen över mig själv. Trots detta är jag ofta i köket och provar nya recept, varje dag är det jag som gör maten. Har en deal med sambon att jag gör mat och han diskar, en win/win situation, jag hatar att diska och han kan inte ens koka snabbmakaroner. Och jag tycker om att testa nya recept och metoder och smaker. Fast det jag gör ser aldrig ut som på bilderna, och det är ofta inte så enkelt som författaren till recepten och kommentarerna till dem påstår.

Här om dagen gjorde jag vita chokladbollar och idag gav jag mig på non-stop kakor.. fast det blev inte så mycket non-stop i dem, för det hade vi inga hemma. I stället hackade vi Marabou choklad, ungefär samma sak.

Vita chokladbollar
Ingredienser
100g vit blockchoklad
100g smör
3dl havregryn
1dl kokos
1dl socker
1msk vaniljsocker

Gör såhär
Riv chokladen fint i en skål (har inget rivjärn, så gick lös med kökskniven i stället på skärbrädan, gick precis lika bra -men det tog tid).
Häll i havregryn, kokos, socker och vaniljsocker -blanda väl med en sked.
Skär smöret i bitar och knåda ner i blandningen tills du har en slät och fin massa, tillsätt någon matsked vatten efter behov.
Rulla till bollar
Rulla bollarna i pärlsocker
Ställ i kylen


Non-stop kakor ca 24 stycken
Ingredienser
125g margarin
3dl socker
2 ägg
2tsk vaniljsocker
4.5dl vetemjöl
1dl kakao
1tsk bakpulver
1tsk salt
1 påse non-stop (eller ca 50g Marabou)

Gör såhär
Ugnstemperatur: 175grader
Blanda smör, socker, vaniljsocker och ägg i en bunke till en krämig smet.
Blanda mjöl, kakao, salt och bakpulver i en annan bunke.
Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda ordentligt till en seg massa.
Klicka ut ca 2msk smet till varje kaka på två plåtar med bakplåtspapper. Låt varje kaka få ett par centimeters mellanrum.
Sätt på non-stop (eller hackad Marabou) på varje kaka.
Grädda i mitten av ugnen i 10-15min.*


*Båda recepten är hämtade från Matklubben.se

2 kommentarer: