"Ja, förutom Barbados. De kan sätta sig och fika en stund". Så sa läraren vi hade idag under risk-föreläsningen. Vi har varit ett hett tema idag bland både lärare och klasskamrater, alla tycker att det är hysteriskt roligt att vi haft en sån råtur och ska åka till ett land som inte är klassat som u-land, något som egentligen var ett krav för att få stipendiet. Vi skulle sätta oss i grupper och diskutera vilka eventuella risker man kommer att stöta på när man sedan befinner sig i sitt land. Vi kom fram till att den största risken vi kommer försöka undvika är att bränna oss i solen. De andra tog upp ämnen som; politiska oroligheter, sjukdomar, djur, vaccin, stölder och språkliga svårigheter. Vi skrattade lite åt dem. Haha! Sucks to be you.
Det har liksom blivit en kul grej av det hela. "Det är ju inte som Barbados där man går runt och glassar i solen precis. Där slängs det ju handgranater på stranden och där blir man kidnappad och dig fattar jag inte ens att du åker, gå fan inte ut när det är mörkt!" Heheheeee. Vi är bäääst. Nog njöt vi där vi satt och tittade satellitbilder på Google earth. Och när nästa föreläsare börjar prata om malaria och dengufeber och påpekar att vi nog har vårt på det torra och att det han sa inte berörde oss blev allt genast ännu roligare! Folk satt och slängde avundsjuka blickar åt vårt håll hela tiden, och tätare blev dem efterhand att sjukdomarna, smittorna och maskarna blev fler. "Vissa kläder får man stryka för att mangoflugan lägger sina ägg i sömmarna och så kan larverna gräva sig in i huden och frodas". Där dog en tjej. Hon ville helt plötsligt inte åka längre, och vi skrattade så att tårarna rann. Så bäst så bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar